Så här ska Dentsu Aegis rikta annonser utan tredjepartskakor

Merkle, som ägs av Dentsu Aegis, har tagit fram ett nytt sätt rikta annonser till olika målgrupper utan att använda trejdepartskakor.

Systemet som man tagit fram heter Merkury och gör det möjligt att fortsätta rikta annonser, som tidigare, fast utan att använda tredjepartskakor till önskade målgrupper. Bakom systemet finner vi martech-bolaget 4Cite Marketing som tar hjälp av e-postadresser och förstapartskakor.

Merkury enables marketers, media owners, and publishers to own, build, and control a cookie-less Private Identity Graph. Merkury uses an organization’s first-party CRM data and valuable interactions such as logins, outbound email campaigns and media reach to create and grow a universe of person-based IDs for cross-channel targeting, personalization, measurement and more, skriver bolaget på sin webb.

Med förstapartscript/kakor och e-postadresser kan publicister fortsätta att rikta annonser och även använda retargeting. Merkle vill med plattformen kunna erbjuda en komplett lösning som går ut på att business is as usual för både publicisterna och annonsörer.

Consumer privacy and the death of the third-party cookie are changing the rules for digital and cross-channel marketing. Merkury’s mission is to serve as a neutral technology enabler of the private graph, supporting seamless interoperability between brands, publishers and technology platforms, förklarar Merkle.

Vi lär få se fler lösningar som Merkury dyka upp under året. Om du vill lära dig mer om denna ska du klicka här.