Keymetrics

Reuters får jättekontrakt att faktagranska Facebookinlägg

Reuters meddelade att de sedan igår ingår i den grupp av tredjepartsföretag som granskar inlägg på Facebook, dock kommer politiska annonser fortfarande inte att granskas.

Nyhetsbyrån Reuters har sedan många år en omfattande faktagranskning av innehåll som publiceras på deras egna sajter. Nu blir företaget det åttonde i ordningen att bidra till att faktagranska inlägg på Facebooks amerikanska sajt. Inlägg kan flaggas antingen av Facebooks användare, av Facebook själva eller av Reuters eget team. De fyra personer som ingår i teamet (två för engelska och två för spanska), granskar sedan inlägget och bedömer det som ”falskt”, ”delvis falskt” eller ”sant”. Utlåtandet publiceras på Reuters Fact Check blog, och därefter agerar Facebook på informationen och kan tagga inlägget som missledande och ge det en längre ranking i nyhetsflödet.

I gruppen företag som granskar Facebookinlägg ingår, förutom Reuters, bland annat The Associated Press, PolitiFact, Factcheck.org, Agence France-Presse samt ett hundratal andra som tillsammans granskar inlägg i 60 länder världen över. För att kunna bli en faktagranskare till Facebook måste företaget ha skrivit under Poynter’s International Fact-Checking Network code of principles. Flera är även godkända av International Fact-Checking Network (IFCN).

Dock kommer kritik mot Facebook för att processen är långsam, och även om ett inlägg bedöms som falskt, kan det ha spridits till tusentals personer innan granskningen är klar och Facebook kan vidta åtgärder. Ytterligare en kritik är att Facebook vägrar att granska politiska annonser. Detta har blivit väldigt uppmärksammat i USA, i synnerhet som det är val senare i år och politiska kampanjer sannolikt kommer att få stor spridning på Facebook. Hazel Baker, Global Head of UGC Newsgathering på Reuters, kommernterar det hela med “Vi kommenterar inte den Facebook-policyn. Det är upp till dem”.

Kritik har även kommit mot Reuters, att ett företag med 3000 anställda (25.000 i sitt nätverk), borde kunna ha fler än fyra personer för att granska aktiviteter på den amerikanska sajten. Reuters eget faktagranskningsteam består av 12 personer som ser till att inga falska nyheter hamnar på de egna sajterna. Dock menar Baker att teamet kan komma att utökas framöver i takt med att samarbetet utvecklas.

Initiativet från Facebook har fått både ris och ros, och många menar att det är ”för lite, för sent”, då Facebook under många år har dragit sig för att ta ställning till inlägg som görs på sajten. Därför har företaget nu fått göra stora investeringar i säkerhet, vilket lett till en minskad tillväxt från 61% omsättningsökning år från år, till endast 7% ökning det senaste kvartalet. Att betala företag som Reuters för att hjälpa till med faktagranskningen gräver ytterligare hål i Facebooks kassakistor, och frågan är om de kommer hinna införa tillräcklig säkerhet för användarna i tid. Vissa menar att Facebook redan börjat få en nedåtgående trend vad gäller användarna i vissa demografiska grupper, något som på sikt kan komma att sprida sig och leda till en nedgång för företaget. Framtiden för världens största sociala mediaföretag är onekligen oviss.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vi har alla detaljer om UKOM-kontraktet