Keymetrics

Här är de mest omnämnda annonsörerna under Super Bowl 2020

amerikansk fotboll, NFL

Super Bowl är USA:s största TV-evenemang och reklamen som sänds under finalmatchen är några av de mest bevakade och pratade om på sociala medier. Inte minst bland alla tusentals som jobbar med marknadsföring och reklam – och som deltar i #adbowl.

Salesforce tittar årligen närmare på vad folk har att säga om Super Bowl-reklamen och sammanställer även vilka som är de mest populära annonsörerna på Twitter.

Det mest omnämnda annonsörerna på Twitter under Super Bowl i år var Donald Trump följt av Avocados from Mexico och de mest populära hashtaggarna var #superbowl, följt av #sbilv och #superbowllliv.

De fem mest delade loggorna världen över var från amerikanska fotbollsligan NFL, deltagarna San Francisco 49’ers och Kansas City Chiefs, följt av restaurangkedjan Hard Rock Café och sportmärket Nike.

Nedan och i det här blogginlägget hittar du mer information kring tittarnas beteende under Super Bowl.

De mest omnämna annonsörerna på Twitter i världen:

● Donald Trump (171,849 omnämningar, varav 75,6% positiva)
● Avocados from Mexico (69,090 omnämningar, varav 94,3% positiva)
● Google (32,069 omnämningar, varav 62,3% positiva)
● Olay (27,640 omnämningar, varav 95,8% positiva)
● Budweiser (16,527 omnämningar, varav 89,5% positiva)

De mest omnämnda annonsörerna på Twitter i EMEA:

● Donald Trump (2,739 omnämningar, varav 76,2% positiva)
● Google (989 omnämningar, varav 76,4% positiva)
● Michelob Ultra (584 omnämningar, varav 87,5% positiva)
● Budweiser (516 omnämningar, varav 89,1% positiva)
● Olay (401 omnämningar, varav 95,1% positiva)

Hashtags, nyckelord och bilder som fick mest uppmärksamhet under Super Bowl 2020:

På första plats #superbowl, följt av #sbilv, #superbowllliv, #chiefskingdom och #chiefs. De fem mest delade loggorna världen över var från amerikanska fotbollsligan NFL, deltagarna San Francisco 49’ers och Kansas City Chiefs, följt av restaurangkedjan Hard Rock Café och sportmärket Nike.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Självutnämnda experter haglar på LinkedIn