Bästa marknadskanalerna för att nå dina B2B-kunder

Beslutsprocessen för b2b-kunder är mycket längre och mer komplex än för vanliga konsumenter (b2c). Att veta vilka kanaler som ger mest effekt är därför avgörande.

Undersökningen genomfördes med bolag som har minst 500 anställda och 500 miljoner kronor i omsättning och som köpt martech, senaste året.

En genomsnittlig köpresa för b2b-kunder tar mellan två till sex veckor att genomföra med tre till fyra beslutsfattare i processen.

En av de viktigaste stoppen på resan var leverantörens egna webbplats. Företagets webbplats måste vara uppdaterad, budskapen tydliga, använda https, optimerad för SEO och allt det där andra som du ska bara ha idag, screenas du snabbt bort av b2b-kunderna.

LÄS OCKSÅ: Digital marknadsföring – en enkel guide

Viktigaste marknadskanalerna för att nå b2b-kunder

Leverantörens egna webbplats: 70 procent
Sök på internet (Google): 67 procent
Sociala medier: 53 procent
E-postmarknadsföring: 41 procent
Word of mouth: 33 procent

Viktigaste informationen som b2b-kunder vill ha

Produktspec och funktioner: 67 procent
Jämförelse av olika produkter: 65 procent
Framgångsstories: 60 procent
Innehåll för att visa andra stakeholders: 54 procent
Så-här-gör-du information: 49 procent
Guider för att lösa problem: 48 procent

En mycket intressant studie som visar hur köpresan går till för b2b-kunder.