Keymetrics

Är det inte enkelt så lämnar man sajten

En undersökning från Zoovu visar att 54% av konsumenterna lämnat en e-handelssajt eftersom det varit svårt att hitta en produkt eller besluta sig för ett köp.

Allt fler företag börjar sälja produkter på nätet, eftersom fler och fler konsumenter idag genomför sina köp i digitala miljöer. Men det är inte så enkelt att bara slänga in produkterna på en hemsida och vänta på att kunderna ska börja köpa. En ny undersökning från företaget Zoovu visar nämligen att mer än hälften av de tillfråga har lämnat en hemsida eftersom de inte hittat den produkt de letade efter, eller inte fått tillräcklig information för att kunna besluta sig om ett köp.

Hela 71 % av konsumenter från USA, England och Tyskland som deltog i studien menar att de dessutom bytt till en konkurrents hemsida eftersom det varit enklare att hitta rätt produkt där. Omsätter vi det i förlorad omsättning är det sannolikt mångmiljonbelopp det rör sig om.

Så vad är då lösningen? Att se till att ha massor av olika produkter på sin hemsida leder snarare till större obeslutsamhet, eftersom det blir svårt att sortera när det är allt för många val att göra. Att kunna söka och filtrera bland produkterna är då ett alternativ som många företag implementerat. Men när konsumenterna får frågan hur de helst vill hitta rätt produkt, så svarar 64% att de föredrar en digital assistent såsom en chatbot eller en kundtjänstmedarbetare online som kan hjälpa dem. Att behöva klicka i kryssrutor och dra i skjutreglage verkar inte vara vad konsumenterna ser fram emot helt enkelt.

Med den snabba utveckling som skett på AI-fronten, är chatbots idag varken dyra eller svåra att implementera. Och mot bakgrund av konsumenternas respons i denna studie kan det nog vara värt att se över möjligheterna att ha en chatbot på din e-handelssajt. Det har dessutom visat sig att konsumenterna känner sig mer trygga med sitt köp när de fått en rekommendation, även om det är av en digital assistent, än om de letat reda på produkten själva. Ökad trygghet leder sannolikt till en högre grad av genomförda köp, och att införa en digital assistent kan därför snabbt komma att betala sig själv.

Exakt hur resultaten ser ut för den svenska marknaden framgår inte av studien, men med tanke på att allt fler aktörer agerar på en internationell marknad kan man tänka sig att svenska konsumenter beter sig på liknande sätt som tyska och brittiska. Svenskar är dessutom kända för att vara teknikvänliga, och drar gärna nytta av nya möjligheter för att göra sina inköp snabbare och enklare. Se bara på hur Bank-ID och Swish på några få år revolutionerat den svenska marknaden vad gäller betalningsalternativ. Kanske är chatbotar nästa steg i e-handelns utveckling?


Behöver du Content eller hjälp med att skriva texter? Vi som skriver här heter Karlssons Textbyrå. Här kan du läsa mer om vad vi kan göra för ert företag.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
HubSpot lanserar nya funktioner i sitt Marketing Hub Enterprise-verktyg