Keymetrics

Acast offentliggör för första gången sina lyssnarsiffror

För första gången delar podcastbolaget Acast, med sina 1,9 miljarder lyssningar, ny statistik kring hur lyssnarbeteendet ser ut i Sverige.

Idag lyssnar fyra miljoner svenskar på podcast minst en gång i månaden, vilket är en fördubbling på tre år. Samma positiva utveckling ser vi hos oss då vi har dubblerat vår tillväxt för varje år och har därmed blivit den största distributionsplattformen för podcasts. Idag står Acast för närmare 70% av de kommersiella innehållet i Sverige, säger Fredrik Hermansson, Nordisk chef på Acast.

Grafen nedan visar hur fördelningen av lyssningar ser ut under januari 2020. Kategorin Andra appar listar lyssningar från appar såsom CastBox, Pocket Casts, Stitcher, Google Podcasts, Podbean med flera.

Acast lyssnarsiffror

I november blev Acast det första podcastbolaget på den svenska marknaden att bli certifierade av IAB Tech Lab. Certifieringen innebär att Acast mäter enligt en global standard som ger en trygghet för annonsörer som ska investera i ljudmediet.

Hur mäter ni lyssnandet?

Vi mäter lyssningar utifrån de globala riktlinjer som är framtaget från IAB. En lyssning definieras utifrån ett antal olika tekniska parametrar, för att nämna två så räknas en lyssning efter minst 1 minut lyssning eller en fullt nedladdat fil, svarar Acast till Dagens Analys.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Guide: Allt du behöver veta om TikTok