Keymetrics

4 tips på hur du som marknadsförare använder TikTok

Här kommer 4 tips och tricks för hur du som marknadsförare kan använda den nya plattformen TikTok för att nå Generation Z.

TikTok är den nya sociala plattformen där huvuddelen av användarna är mellan 16-24 år, det vill säga en ålderskategori som många marknadsförare vill komma åt. TikTok är en videoplattform liknande YouTube, men med kortare och rappare format i stil med Instagram. Unga flockas till plattformen för att både titta på vad andra gör och för att skapa eget material. Som marknadsförare har du stora möjligheter att nå den här målgruppen, eftersom endast ett fåtal företag i nuläget finns där.

Appen har laddats ner 1,5 miljarder gånger och har 500 miljoner användare världen över. Du har med andra ord möjlighet att få stor spridning, men det förutsätter att du gör rätt. Här är därför några tips som du bör ha i åtanke.

  1. Bygg din authority score
    TikTok bedömer hur stort inflytande du har och ger dig en authority score. Denna poängsättning är dock kopplad till vilken specifik kategori dina filmer passar in i, exempelvis comedy, memes, dance, vlogs, creation/DIY och hacks. Om du har en bra authority score i kategorin comedy, så hjälper inte det om du publicerar en video i kategorin memes. Därför bör du fokusera ditt konto på en specifik kategori, och hålla dig till den. Vilken kategori du bedöms tillhöra beror på dina fem första videouppladdningar, så direkt från start måste du vara specifik och fokuserad med ditt innehåll. Vill du agera i olika kategorier så bör du ha olika konton, det är nämligen väldigt svårt att få hög authority score i flera kategorier på samma konto.
  2. Öka antalet som ser dina videoklipp
    Precis som med alla kampanjer måste du anpassa dina videoklipp för att få bra spridning. Detta gör du genom några enkla steg:

    1. Ha korta videoklipp – TikTok har en övre gräns på 60 sekunder, men rekommenderar att filmerna bara är 9-15 sekunder långa. Ju kortare desto bättre.
    2. Loopa klippen – Dina videoklipp räknas som sedda när hela klippet setts, och ett sätt att få över 100% completion rate är att sömlöst loopa klippet så att användarna ser det flera gånger.
    3. Utmaning med punchline – Det är vanligt att genomföra någon form av utmaning, och då kommer en avslutande punchline. Många känner till detta, och väntar därför på denna. Se därför till att vänja dina tittare vid att det kommer, så kommer fler se klart hela klippet.
    4. Ha rätt musik – Många klipp använder sig av musik för att göra det roligare att titta på, men var noga med vilka låtar du väljer. Vissa låtar är del av exempelvis en dansutmaning, så kolla så inte låten du tänkt på har en annan koppling redan.
  3. Kopiera vad andra gör – TikTok uppmuntrar sina användare att kopiera vad andra gjort och göra sin egen version. Det finns därför hundratals videor som ser mer eller mindre likadana ut. Det kan tyckas tråkigt, men TikToks algoritmer styr flödet så att användarna får fler videos som liknar de som de gillat. Därför är det helt rätt att kopiera, det räknas inte som stöld, utan snarare som trandigt.
  4. Följ normen – TikTok ägs av ett kinesiskt bolag, som kontrollerar videoklipp i två steg: först av en AI, och sedan av människor. Människorna tillskriver en ”integrity score” som blir högre om ditt klipp passar det som TikTok anser är normen för en viss geografisk region. Högre integrity score ger större spridning. Du bör därför se vilka typer av klipp som får mycket spridning i just din region och göra vad de gör.

För mer information om TikTok kan du se det här videoklippet med Jessie där hon berättar mer om vad TikTok är.

Ännu är det väldigt få som marknadsför sina varor och tjänster på TikTok, sannolikt eftersom få förstår hur de ska göra ännu. Förhoppningsvis kan du med denna korta guide börja skapa innehåll som får bra spridning, och se till att nå de där personerna i Generation Z som inte finns på Facebook, saknar TV, använder adblockers och på det hela taget är svåra att nå.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Byta ut bakgrunden i Microsoft Teams