Keymetrics

Nästan alla vill ha mobila tekniklösningar när de shoppar i butik

En ny rapport från IoT- och mobilitetsföretaget SOTI, ger insikter i kundernas syn på användning av teknik i detaljhandeln. Av rapporten framgår bland annat att 67,3 procent av kunderna ser mobila tekniklösningar som det mest effektiva sättet att ge en snabbare shoppingupplevelse.

Tre av fyra, 76 procent, säger sig också vilja ha individanpassade upplevelser i butiken genom mobila enheter. Däremot svarar nästan en tredjedel (32,6 procent) av kunderna att de inte är villiga att offra sin personliga datasäkerhet för att förbättra sin upplevelse i butiken.

Nästan hälften (47,1 procent) av kunderna internationellt sett tycker att självutcheckning är det som förbättrar deras shoppingupplevelse i butiken mest. Svenskarna visar sig vara mer mobilt mogna än övriga länder, och här är det istället självscanningen som förbättrar upplevelsen mest, med 50,7 procent.

Detaljhandeln måste implementera moderna strategier för att vara relevanta och de måste börja förstå att kunderna vill ha såväl mobila lösningar som IoT-lösningar som förbättrar och individanpassar shoppingupplevelsen. Det är viktigt att butikerna integrerar de här affärskritiska teknologierna i sin verksamhet för att säkerställa att de kan leverera den snabbhet, bekvämlighet och anpassning som anställda och kunder förväntar sig. När online- och offlinevärlden fortsätter att smälta samman är det dags för detaljhandeln att investera i mobila lösningar och IoT, säger Shash Anand.

I takt med att kunderna blir mer vana vid ny mobil- och IoT-teknik i detaljhandeln, ökar förtroendegraden. Som exempel är kunder i USA (19,4 procent) och Sverige (20,2 procent) ungefär lika bekväma med att chaufförer kan komma in i hemmet via smarta lås för att leverera det som beställts. I rapporten framgår att begeistringen kring innovationer som ansiktsigenkänning och beacon-teknik är högre bland män och i åldersgruppen 18 till 34 år, vilket visar på en stor möjlighet för butiker att engagera sig i dessa grupper.

Rapporten ”State of Mobility in Retail” är gjord av Arlington Research på uppdrag av SOTI. Sammanlagt 4000 personer från USA, Storbritannien, Tyskland och Sverige har besvarat undersökningen.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Barnen och Internet 2019: Snapchat dominerar