Keymetrics

Lyssnar verkligen varannan svensk på radio från Bauer Media?

I ett pressmeddelande från Bauer Media Sverige får vi ta del av deras lyssnarstatistik. Siffror som säger att Bauer Media Sverige når varannan svensk, varje vecka.

I Bauer Media Sverige ingår bland andra Mix Megapol, Rockklassiker, NRJ och Vinyl.

Att varannan svensk lyssnar på Bauer Media tyckte vi var otroliga siffror så vi bestämde oss för att gräva ned i hur radio mäts idag och av vem. Det visar sig att Kantar Sifo står för mätningarna i Sverige och har ett branschuppdrag från några av de största aktörerna.

Så här många lyssnar på Bauer Media

I ett pressmeddelandet står det att Bauer Media Sverige når 5,4 miljoner lyssnare varje vecka dvs varannan svensk.

Tre minuter räcker för att ingå i mätningen

Kantar Sifo som genomför mätningarna publicerar lyssnarsiffrorna på sin webbplats.  Där redovisas räckvidden som – andelen lyssnare som en genomsnittlig dag har lyssnat på en radiokanal minst tre sammanhängande minuter.

Under dessa tre minuter kan det vara reklam, en låt eller prat – det spelar ingen roll.

Urvalet hämtas från befolkningsregistret

I panelen ingår 1.500 personer som rekryteras av Kantar Sifos lokala radioundersökning via telefon och spåras med PPM (se nedan). Urvalet till den undersökningen hämtas från befolkningsregistret.

Telefonundersökningen redovisar radiolyssnandet i de 25 lokala P4/PLR-områdena (i princip länen) och totalt genomförs 31.000 telefonintervjuer årligen.

PPM spårar lyssnaren hela tiden

Utvalda panelister som vill och får ingå i mätningarna mäts med hjälp av PPM, som står för Portable People Meter. Det är en elektronisk dosa som panelister bär med sig överallt, varje dag. Dosan registrerar all radio som paneldeltagaren hör, minut för minut, och ger information om vilken radiokanal som personen hör.

Fungerar telefonintervjuer?

Det har varit många diskussioner om huruvida telefonintervjuer är bra eller dåliga. Med tanke på hur få som har en fast telefon och svårigheten i att nå IP med mobiler börjar nu allt fler tvivla på telefonintervjuerna.

När vi frågar om hur det är att genomföra telefonintervjuer idag får vi som svar från Kantar Sifo:

Faktum är att de flesta mobilnumren idag finns registrerade. Det är endast oregistrerade kontantkort som är ett bekymmer och dessa utgör en mycket liten andel av alla mobila telefonnumren idag.

Sammanfattningsvis

Så där nu har vi fått reda på hur Bauer Media kan ha varannan svensk som lyssnare. En telefonundersökning kartlägger radiolyssnandet i Sverige. En panel om 1.500 personer bär på en PPM som registrerar deras lyssningar minut för minut och resultaten publiceras på Kantar Sifos webbplats.

Men att varannan svensk är radiolyssnare, och då bara på Bauer Media, känns fortfarande som ett  frågetecken. Kanske alla som kör till jobbet och lyssnar i bilen, men fortfarande … varannan?

 

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Mediavision: Svensk streamingmarknad bromsar in