Keymetrics

Listan över Sveriges mest omtalade varumärken

Volvo är fortfarande det mest positivt omtalade varumärket i Sverige under 2019 enligt YouGov BrandIndex, men ICA och Swish knappar på Volvo. SJ är det varumärke som har ökat mest.

I YouGov BrandIndex mäts cirka 300 varumärken dagligen i Sverige. Varje dag genomförs 160 intervjuer bland svenska allmänheten som ger sin uppfattning om olika varumärken. En av parametrarna som mäts, Buzz, indikerar i vilken grad varumärkena har blivit positivt omnämnda.

YouGov BrandIndex har undersökt vilka varumärken som i störst utsträckning har blivit positivt omtalade under 2019, dvs varumärkenas Buzz.

Volvo är det varumärke som flest har hört något positivt om i Sverige för sjunde året i rad. Med en Buzz-poäng på 25,9 har Volvo tappat sitt momentum och föregående års försprång till ICA (24,7) och Swish (23,8)

Willys och Lidl har tillkommit på den svenska topp-tio-listan och hamnar på nionde respektive tiondeplats. Lidl toppade också listan på varumärken som har förbättrats sin ställning mest under året (1 februari i 2018 till 31 januari 2019) när det gäller helhetsintryck bland kvinnor.

YouGov har tittat närmare på varumärken som har ökat mest under 2019. SJ är det varumärke som har haft den mest positiva utvecklingen och har ökat sin Buzz väsentligt med 7,8 poäng från -14,5 till -6,7. Den positiva utvecklingen kan delvis härledas till klimatdebatten som har påverkat resenärerna i Sverige. SJ har med kampanjen ’klimatsmart’ satt fokus på klimatfördelarna med at resa med tåg.

YouGov har också undersökt de 26 % som har ett positivt intryck av SJ med YouGov Profiles

Det är i hög grad befintliga kunder som har ett positivt intryck till SJ. Utöver det är det unga mellan 18-29 år och boendes i storstadsområden som är överrepresenterade i förhållande till befolkningen i allmänhet.

En större andel av de som har ett positivt intryck av SJ, jämfört med befolkningen i allmänhet, köper endast produkter från verksamheter som har etik och värderingar som de håller med om (35 % mot 28 %).

H&M är det andra varumärken som stärker sin Buzz mest. H&M har under 2018 vid flera tillfällen fått negativ uppmärksamhet i medierna, men kan nu glädja sig åt att ha ökat sin Buzz väsentligt med 5,9 poäng från -0,6 till 5,4.

På listan över varumärken som har ökat mest finns också flera svenska medier som Aftonbladet, Sveriges Television, Sveriges Radio och Expressen. De återupptar alla sin tidigare position efter att ha fått mycket negativ uppmärksamhet hösten 2017, när #metoo-skandaler upptog svenska mediers fokus.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Nepa
Nepa utser ny CFO och skapar en Head of Investor Relations