Keymetrics

Ipsos vinner världens största kontrakt för onlinemätningar – UKOM

Vem som blir leverantör för UKOM är alltid spännande då kontraktet är en av världens största inom onlinemätningar.

UKOM, som står för UK Online Measurement, är standarden för alla onlinemätningar i Storbritannien och anses vara en av världens största och främsta vad det gäller både vision samt teknik. Efter en lång upphandling gick kontraktet till Ipsos.

Tidigare hade Sverige en standard via KIA-index men Sveriges Annonsörer valde att sälja till Kantar Sifo, som numera gör sin egen grej.

Det är Comscore som står för mätningarna fram till att Ipsos tar över med start i januari 2021.

Mätningarna med Ipsos kommer att rapportera dagssiffror, vecka, tid per dygn och månad över flera målgrupper än tidigare. Mätningarna kommer också inkludera onlinekampanjer samt smartTV, streaming och poddar. För att åstadkomma detta används Ipsos MediaCell Passive Meter, både på desktop och mobila enheter. Över 10.000 engelska hushåll kommer att rekryteras till mätningarna. Här har vi samlat all information om mätningarna. 

We recognise a growing desire from publishers, agencies and marketers for a more joined-up view of online audiences in the UK. What set the Ipsos approach apart was its single-source approach to building, via rigorous Establishment Survey, a high-quality panel of 10,000 consumers willing to participate in research and install meters on multiple devices, berättar Ian Dowds från UKOM.

Mätningarna som ska baseras på individen och inte på enheter eller webbläsare är en stor grej inom mätningar. Det är första gången man ser på hela mätproblematiken på det här sättet.

We are very excited to have the opportunity to work with the industry to build a measurement system that sets the global benchmark for understanding online audience behaviour, both now and in the future, kommenterar Liz Landy från Ipsos.

Ipsos är numera front-runner i researchvärlden vad det gäller både teknik, metod och kaxighet. De tänker bli störst och det med råge. Tidigare lanserades Ipsos.Digital och nu ror man hem UKOM-kontraktet. Det kommer att bli mycket intressant att se hur Kantar och Nielsen ska svara upp på den här attacken. Jag tror att Kantar köper Cint och Nielsen drar i handbromsen för det digitala och lägger allt på TV.

Vad tror du?

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Influencer
Valuefications ska effektivisera influencer marketing