Branschorganisationen som utvecklat valuta för flera skärmar

Mätvalutan i Storbritannien, Barb, har lanserat netto-tittningar på programnivå och tittartid över flera skärmar.

Lanseringen av denna data är en del av Barbs tredje fas för projektet Dovetail – reviderade mätningar cross-device. Föregående fas fokuserade på antalet tittare som såg program över fyra skärmar – tv, tablet, pc och smartphone.

Barb står för Broadcasters Audience Research Board.

Data kan nu leveras för: Channel and PC/tablet reach, share and time spent viewing data based on Barb’s new definition of total TV, total three-screen viewing, which takes place within a rolling four-week period and includes: timeshift viewing on TV sets up to 28 days after broadcast; pre-broadcast and non-linear programming; viewing on tablets and PCs; and viewing in households without a TV set but with broadband.

Utöver detta har man utvecklat ett id-system som länkar samman linjärt innehåll med online över alla plattformar. Systemet ska leda till mer precisa demografiska profiler för tittningar som sker på andra enheter än tv-apparater.

We began reporting census-level data for BVOD programmes in 2015, and then launched multiple-screen programme ratings in 2018. Now we are delivering unduplicated reach and time spent viewing across TV sets, tablets and PCs, förklarar Barb.

Här kan du läsa mer.