Keymetrics

Branschorganisationen som utvecklat valuta för flera skärmar

Mätvalutan i Storbritannien, Barb, har lanserat netto-tittningar på programnivå och tittartid över flera skärmar.

Lanseringen av denna data är en del av Barbs tredje fas för projektet Dovetail – reviderade mätningar cross-device. Föregående fas fokuserade på antalet tittare som såg program över fyra skärmar – tv, tablet, pc och smartphone.

Barb står för Broadcasters Audience Research Board.

Data kan nu leveras för: Channel and PC/tablet reach, share and time spent viewing data based on Barb’s new definition of total TV, total three-screen viewing, which takes place within a rolling four-week period and includes: timeshift viewing on TV sets up to 28 days after broadcast; pre-broadcast and non-linear programming; viewing on tablets and PCs; and viewing in households without a TV set but with broadband.

Utöver detta har man utvecklat ett id-system som länkar samman linjärt innehåll med online över alla plattformar. Systemet ska leda till mer precisa demografiska profiler för tittningar som sker på andra enheter än tv-apparater.

We began reporting census-level data for BVOD programmes in 2015, and then launched multiple-screen programme ratings in 2018. Now we are delivering unduplicated reach and time spent viewing across TV sets, tablets and PCs, förklarar Barb.

Här kan du läsa mer. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Listan över Sveriges mest omtalade varumärken