Keymetrics

Alla viktiga verktyg för att öka antalet tittare på din Youtube

Som ägare av en Youtube-kanal kan du leva på dina videoklipp, om du har många visningar. Här har vi samlat alla viktiga verktyg för att öka antalet tittare på din Youtube. Allt från att analysera konkurrenterna till att optimera din Youtube-SEO. Allt som du behöver veta som digital marknadsförare.

Med nedan verktyg kommer du att bli en proffsigare YouTuber:

SocialBlade

Är ett verktyg för att ha koll på dina dagliga visningar samt estimera hur mycket du kan tjäna på Youtube. Med SocialBlade kan du även ha koll på konkurrenterna. Du kan även se om en influencer har fejkade följare.

PocketTube

Med PocketTube kan du organisera alla kanaler du prenumererar på så att du lättare kan hänga med på vad de andra på Youtube gör för något.

Bookmark It

Om du någon gång önskat att du kunde bokmärka inne i ett klipp för att kunna titta på det igen ska du använda Bookmark It. Du kan även lägga till anteckningar.

TubeMiner

Med TubeMiner kan du göra avancerade sökningar på Youtube. Du kan se vilka videoklipp som trendar i olika länder, vilka år som klipp var uppladdade till Youtube när du söker på olika ämnen och mer. En av de häftigaste funktionerna är att kunna se vilka taggar som används av olika kanaler. Att veta vilka taggar som andra använder gör det lättare att optimera sök på Youtube för dina egna videoklipp.

TubeBuddy

Med TubeBuddy kan du enkelt administrera din kanal. Du kan lägga till information som videoklippbeskrivningar, titlar, thumbnails, meta data och mer. Du kan samtidigt som du laddar upp dina videoklipp testa vilka taggar, titlar, thumbnails och beskrivningar som ger bäst resultat.

VidIQ

En av de mer populära tjänsterna för Youtube-kanaler är VidIQ vars funktioner liknar TubeBuddy, fast med mer fokus på analys och statistik. Du kan exempelvis se hur många prenumerationer varje användare har som kommenterar på dina videoklipp. Du kan se hur många som gillar vs ogillar dina videoklipp. Du kan också analysera vilka taggar som dina konkurrenter använder för att optimera sök, som Youtube-SEO.

SocialBook

Med SocialBook kan du hitta vilka influencers du borde samarbeta med. Tjänsten har också funktioner för att hantera din egna kanal, spårning av konkurrenter och topplista för de största kanalerna.

PicMaker

Att använda rätt thumbnail, eller förstabild som visas i söklistan, är mycket viktigt för att locka tittare. Med PicMaker kan du enkelt välja ut vilken bild som ska bli videoklippets thumbnail på Youtube.

ViralStat

Med ViralStat kan du enkelt följa andras klipp och se hur många som tittar på Youtube. Du kan också följa deras klipp på Instagram och TikTok. Du får se antal tittningar, gilla vs ogilla, kommentarer och mer över olika tidsperioder. Du får även se vilka klipp som trendar och genom det upptäcka innehåll som kan vara intressant för din egna kanal.

Repurpose.io

Om du redan har en podcast men tänkt att även få ut ditt innehåll på Youtube ska du spana in Repurpose.io. Verktyget tar ljud (audio) och skapar automatiskt enkla videoklipp som du sedan kan ladda upp på Youtube.

Tubics

Det här verktyget hjälper dig att ha bra SEO för dina videoklipp på Youtube och då också Google. Tubics kostar pengar men om du vill seriöst ranka dina videoklipp högst upp i sökresultaten borde du spana in Tubics.

YouTube Converter

Med Youtube Converter kan du kopiera klipp eller delar av ett klipp för att använda det i dina egna videoklipp. Så länge klippet du kopierar inte är skyddat av upphovsrätten är det bara att köra på och använda det i dina egna.

Hoppas att ovan lista av olika verktyg för att optimera dina videoklipp och din egen Youtube-kanal kommer till nytta. Vem vet, en dag kanske det är du som blir större än PewDiePie på Youtube.

Om du ännu inte har skapat en egen Youtube-kanal för ditt varumärke ska du läsa våra 5 argument om varför du ska ha en egen Youtube.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Digitala prenumerationer