Globala marknadsföringsorganisationen WARC släppte nyligen rapporten Marketers Toolkit 2020 som visar att marknadsförare i år kommer att satsa på långsiktigt varumärkesbyggande.
Det har länge diskuterats hur stor del av budgeten som bör läggas på varumärkesbyggande aktiviteter vs säljdrivande. I WARCs senaste rapport framkommer att kortsiktighet är de absolut största problemet i branschen. Hela 70 procent av respondenterna anser att företag har lagt allt för stor del av sin budget på så kallad performance marketing. Vidare planerar 40 procent öka sina varumärkessatsningar medan 32 procent höjer sin budget för performance marketing.
Varumärkesbyggande är tillbaka och kommer att bli en stor trend under 2020, kommenterar David Tiltman, VP Content på WARC.
Flera digitala företag satsar mer på varumärkesbyggande för att öka sin affär. Ett exempel är eBay som i Storbritannien ökade sin satsning på varumärkesbyggande aktiviteter från 10 procent till 35 procent. Något som, enligt dem själva, ökade både den organiska trafiken samt förbättrade varumärkeskännedom.
Vilken är då den bästa kanalen för att bygga varumärkeskännedom? Enligt respondenterna i studien är onlinevideo det man ska satsa på, något som 80 procent uppger att de planerar att göra under 2020.
Här kan du läsa mer samt ladda ned rapporten. (Du måste ange din e-postadress).