Keymetrics

Vi trendspanar inför 2020

Snart är det dags att lämna 2019 och fira starten av 2020. Här är en kortversion av alla trender och händelser som vi lär få uppleva under nästa år.

5G i alla mobiler

Kommer du ihåg när vi hyllade 3G? Visst känns det länge sedan för nu är vi redan igång med 5G. Snabbt ska det gå i våra mobiler, bilar och andra enheter som förflyttar sig. Frågan är om det ens blir värt att ha fast uppkoppling när du kan surfa fram i superfart på tunnelbanan.

Kriget om tittarna

Disney, Amazon, Apple, Netflix och andra tjänster kommer att kriga stenhårt om att nå tittarna. När du kastar in våra svenska kanaler i det här kriget kan det inte annat än bli ett massivt 2020-tv-streaming-år. Frågan är bara vilka som kommer att överleva.

Innehåll korsas med shopping

Det blir nästa år som vi alla ser kopplingen mellan innehåll (content) och shopping i digitala kanaler. Influencers, Google Shopping, Amazon ads och fler format och kanaler kommer att blandas till en mix av allt. Frågan är väl bara hur man ska mäta vad som gjorde vad.

Poddar och andra ljudtjänster

Under det gångna året har poddarna seglat upp som ny mediekanal. Om man har en mikrofon så kan man också bli poddare, tror många. Under 2020 kommer en majoritet av alla poddsatsningar att kasta in handduken och några få hyllas som nya stjärnor.

Gaming i alla hem

Liksom kriget om våra tittningar på olika streamingtjänster kommer även gaming att locka unga som gamla. Med Apple, Google och Microsoft i spetsen kommer det att bli ännu enklare och billigare att strömma spel till alla dina enheter. Allt fler kommer att se på E-sport som något mer än bara fraggande kids när prissummorna når rekordnivåer.

Från Fake till Real

Ett ord som präglat 2019 är ”fake”. Motsatsen till ”fake” är ”real” och under 2020 kommer vi att få höra fler argumentera äkthet. Sanna nyheter, äkta tankar och genuina personer är något som kommer att höras och synas under 2020.

Tredjepartskakorna dör

Under 2020 kommer tredjepartskakor att helt dö ut. Under första halvan av året kommer några företag/organisationer att få panik – de som ännu inte fattat att det här är på allvar – medan andra lugnt fortsätter leta vidare efter nya lösningar. Här gäller det att inte hasta fram utan hellre tänka långsiktigt och användarvänligt. Och visst finns det lösningar!

Integritet och tuffare lagar

Vi har bara sett början på den boll som EU rullade igång med GDPR. Snart kommer e-Privacy och andra initiativ att placera ribban ännu högre. Här är det värt att ha koll på Tim Berners-Lee nya företag Inrupt och andra satsningar som pågår. Under 2020 kommer användarna att hamna i förarsätet då det gäller deras data. Här måste företag verkligen hänga med eller riskera dryga böter från myndigheter och/eller arga användare.

Influencers mognar

Visst är det kul med influencers som delar sina liv med oss andra. Och visst är det ännu roligare när de kan tjäna en hacka på att berätta om andras produkter och tjänster. Som vanligt hänger mätningarna inte med när det dyker upp nya fenomen. Under nästa år kommer annonsörerna att ställa vassare krav och tvinga influencers att mogna med sina siffror och löften.

Varumärken väljer sida

Ett företag som tog ställningen under 2019 är Nike. De belönades med trogna kunder och stigande aktiekurs. Under 2020 kommer allt fler företag att välja sida. Dags att se över ert moraliska kompass. Men glöm inte att vara ”real” för konsumenterna kommer att syna allt.

Dagens Analys rusar förbi Dagens Media

Tror faktiskt att det kan bli av på riktigt under 2020 – om vi gör det tillsammans. Dagens Analys fortsätter att växa organiskt samtidigt som Dagens Media slocknar lite mer varje dag. Desto mer av världen som blir digital desto fler börjar också läsa Dagens Analys. Tipsa alla du känner om Dagens Analys och vår mission att hålla oss alla digitalt uppdaterade.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Elvira Löwenhielm
”Vi arbetar ständigt med att vara aktuella i sociala medier”