Keymetrics

Varför använda Google Ads? Här är 10 skäl till varför

Osynliga auktioner sker blixtsnabbt nästan varje gång du söker efter en produkt eller tjänst på Google. Och bakom dessa auktioner står annonsörer i krig för ditt klick. Varför kämpar så många av dem så här?

Eftersom verktygen från Google Ads säger dem att ditt klick så småningom kan leda till en försäljning.

Om du är en annonsör som vill börja utnyttja det astronomiska antalet sökningar som sker på Google dagligen och snabbt få den uppmärksamhet du behöver för att öka din försäljning finns det inget bättre sätt att börja än att registrera dig för Google Ads.

Vad är Google Ads? (tidigare AdWords)

Google Ads är Googles annonsprogram. Programmet ger dig möjlighet att skapa onlineannonser för att nå målgrupper som är intresserade av de produkter och tjänster du erbjuder. Ads-plattformen körs via PPC-annonsering (Pay Per Click), dvs du måste betala varje gång en besökare klickar på din annons.

Men det finns så många annonsmöjligheter och metoder där ute, och det kan vara svårt att avgöra vilka som passar bäst för ditt företag. Bloggare, influencers och säljare säger alltid att du ska investera i det ena och det andra utan att förklara varför.

10 fördelar med Google Ads

Så du vill veta svaret på ”Varför använda AdWords?” Det finns många stora fördelar. Nedan kan du läsa om de 10 viktigaste.

1. Googles massiva räckvidd

Om du vill veta om det finns en kur för ryggsmärtan du har? Bara Googla det. Vill du veta om det finns en komplett Google Ads guide som går genom alla steg för att komma gång? Googla det.

Sökmotorn hanterar 2+ biljoner sökningar som dessa per år, vilket motsvarar 5 miljarder sökningar per dag. I Sverige är det över 55 miljoner sökningar om dagen.

Bakom dessa sökningar är det människor som letar efter lösningar på problem, som ditt företag kan erbjuda. Om de någonsin använt internet, är chansen stor att de googlat svaret på något. Och om du kan hjälpa dem att hitta svaret, även om det är med en sökannons, är de mer benägna att välja dig över dina konkurrenter.

2. Funktioner som möjliggör en rad inriktningar

Med AdWords finns det något för varje företag och alla möjligheter i varje skede av köpprocessen.
Om du budar på breda sökord som ”e-handelsplattform” kommer du att visa din annons för potentiella kunder i de tidigare skeden av produktundersökningsprocessen och låter dig fylla toppen av din tratt med två riktigt enkla men kraftfulla tekniker:

Fånga upp deras information med din landningssida och börja skicka informativt innehåll som bevisar din auktoritet inom ämnet.

Om de inte konverterar, använd retargeting för att driva tillbaka dem tills de gör det.

En annan kraftfull teknik är att buda på sökord med lång svans (long tail) som ”e-handelsplattform för leksaker.” Dessa är oftast lite billigare men ändå lika viktiga eftersom de syns för människor som söker efter exakt det du erbjuder. Oftast har människor som söker i långa, specifika sökordssträngar mer avsikt. Och just avsikt är vad som gör de människor du når på Google så värdefulla.

3. Utnyttja avsikt

Den största skillnaden mellan de personer du når med Google och de personer du når med andra former av annonsering är deras avsikt.

På sociala medier är det en annan metod då de inte inte letar efter lösningar på problem som plågar deras vardag. I söknätverket annonserar du till personer som letar efter något specifikt, som den bästa guiden för att annonsera på Facebook.

Och när din annons visas hjälper du dem att hitta svaret utan att avbryta deras webbupplevelse.

Vissa experter ser även sökannonser som en form av inbound marketing eftersom de hjälper någon som har tagit det första steget. Med hjälp av AdWords låter du prospekts komma till dig och hjälpa dem sedan att hitta svar. Du placerar dig själv i bästa läge för att göra affärer när de är redo att ta fram sin plånbok.

4. Full kontroll över dina kampanjer hela tiden

Du var tvungen att hoppa häck och fastna i byråkrati för att köra annonskampanjer som når så många människor som AdWords kan. Att starta och avsluta dessa kampanjer skulle ta tid och resurser som skulle kunna användas bättre någon annanstans.

Å andra sidan är det även lätt för en anställd att köpa annonsutrymme med programvara – även känd som ”programmatic”. Med lite utbildning kan de starta och stoppa kampanjer, nå rätt personer till rätt pris och göra allt direkt. På så sätt kan du fördela dina resurser och din tid till andra delar av din verksamhet.

5. Budgetmöjligheter

Att vinna ett klick under specifika tider kan kosta vissa företag flera hundra kronor. Men de flesta sökorden kostar inte så mycket. Och även om de gör det är en stor fördel med  Google Ads att du kan sätta begränsningar för din dagliga budget, max bud och mer. På så sätt kan du vara säker på att, även om du inte övervakar ditt konto som en hök, du aldrig spenderar mer än du budgeterar.

6. Se resultat i ett lättförståeligt format

Du har ingen aning om hur du kan förbättra dig om du inte vet vad du gör för fel. Vissa analyspaneler gör det nästan omöjligt att ta reda på vad det är och hur du kan göra bättre.

Lyckligtvis gör AdWords allt enkelt och lätt att förstå. Ta reda på grundläggande information som klick, visningar, sökordbudget etc., eller bli ännu mer detaljerad med en Google Analytics-integration som gör att du kan se exakt hur besökare beter sig på din webbplats – ned till vad de klickat på, vart de gick och hur länge de stannade där.

7. Få snabbare resultat än med SEO

Sökmotoroptimering är fortfarande ryggraden i de mest besökta webbplatserna. De inlägg och sidor du ser på Googles topp 10 är inte bara välskrivna med noggrant undersökta sökord; de finns också på webbplatser som har samlat ett stort antal länkar över tid (fortfarande den viktigaste rankningsfaktorn).

Det kan gå år innan du får se en av dina egna sidor i den eftertraktade första positionen för ett brett sökord. De flesta företag kommer aldrig att se det.

När du börjar med AdWords har du chans att hoppa över alla organiska resultat på en sökmotors resultatsida. Börja visa annonser och öka oddsen att folk ser dig först.

8. Bygg upp varumärkesmedvetenhet

När folk hör ”Google AdWords”, tänker de mest på att driva trafik genom att betala per klick. Men Googles annonser är mer mångsidiga än så. De kan också vara ett bra verktyg för att skapa varumärkesmedvetenhet – något som de flesta marknadsförare prioriterar högst. Innan jag förklarar, låt oss kort undersöka vad ordet ”varumärke” betyder. David Ogilvy gav oss kanske den bästa definitionen:

”The intangible sum of a product’s attributes: is its name, packaging, price, history, reputation, and the way it’s advertised.”

Att stärka ditt varumärke, identitet, rykte etc. är nödvändigt för att skapa förtroende hos dina besökare. Ju mer du upprepar detta, desto starkare blir ditt varumärke och desto mer förtroende tjänar du hos potentiella kunder. Och förtroende är vad som i slutändan kommer att generera försäljning och lojala kunder.

Genom AdWords-söknätverket, även om potentiella kunder inte klickar, ser de ditt varumärke, din tagline, vad du erbjuder, din annonskopia och tillägg. Och via AdWords displaynätverket kan du till och med prioritera varumärkesmedvetenhet genom att välja att visa din annons för fler människor än att tex fokusera på klick eller konverteringar (mer om budstrategier längre ned.) Båda strategierna gör det möjligt för annonsörer att stärka företagets budskap och därmed stärka varumärket.

9. Få fler konverteringar

När Google bestämmer vilka annonser som ska visas, tar de hänsyn till upplevelsen av landningssidan efter klick.

Enligt AdWords-supportsida:
Upplevelse av målsidan är ett mått i Google Ads som mäter i vilken grad användarna får det de är ute efter när de klickar på en annons. Målsidan är webbadressen som användarna kommer till när de har klickat på annonsen. Google Ads analyserar målsidan med en kombination av automatiska system och manuella bedömningar. Upplevelsen som du erbjuder påverkar din annonsrankning och därmed också din CPC och din position i annonsauktionen. Dina annonser kanske visas mindre ofta (eller inte alls) om de pekar på webbplatser som ger en dålig användarupplevelse.

Annonsnätverk som inte prioriterar upplevelsen av landningssidan gör att du kan leda användare till någon gammal sida – en hemsida, en ”om” -sida – och det kommer att dränera din budget snabbt eftersom besökare inte vill behöva leta efter det du lovade dem i din annons.

Men för att till och med få dina annonser att visas i Googles nätverk, behöver du en mycket övertygande landningssida efter klick. Och när du bygger en mycket övertygande landningssida kommer du att maximera annonsutgifterna främst genom två saker:

  • Budskapet matchar (annons + landningssida)
  • Fokuserad design

10. Maximera ROI med olika budgivningsstrategier

En övertygande landningssida byggd för att “tillfredsställa” Google är inte det enda som ger en positiv ROI. För att hjälpa dig att nå specifika marknadsföringsmål samtidigt som du maximerar din annonsbudget har AdWords-teamet skapat flera olika budstrategier:

CPC-budgivning är vad Google rekommenderar om ditt mål är att driva webbplatstrafik. Det är kort för ”cost per click / kostnad per klick.” När du använder den här metoden för budgivning anger du ett högsta bud som du är villig att betala för ett klick och du betalar bara när din annons klickas.

CPM-budgivning
 som står för ”cost per mille / kostnad per tusen synliga visningar,” är det som Google rekommenderar om du försöker bygga upp varumärkesmedvetenhet. Med denna strategi väljer du ett belopp som du är villig att betala för att 1 000 personer ska se din annons. Det är bara tillgängligt i Googles Display-nätverk, inte i söknätverket.

CPA-budgivning är det som Google rekommenderar annonsörer att använda när de är fokuserade på konverteringar som köp eller registreringar. Med den här metoden kommer du att buda baserat på hur mycket ett visst konverteringsmål är värt för ditt företag.

På detta sätt, om ditt primära mål är att öka varumärkesmedvetenheten, kommer du att kunna visa dina annonser för fler människor än du skulle göra om Google försökte visa dina annonser till bara personer som har bästa chansen att klicka eller konvertera. Och det fungerar tvärtom också.
Om ditt mål är en åtgärd längre ner i tratten som ett klick eller en konvertering, kan du buda på det och Google kommer istället visa din annons till personer som är mer benägna att konvertera.

Varför använda Google AdWords?

Om du undrade ”Varför använda Google AdWords?” Ska du nu fråga dig själv ”Varför inte?”
Nätverket har något för företag i alla storlekar med olika budgetar, olika annonseringsmål och olika målgrupper – de flesta har använt Google minst en gång i sitt liv för att hitta svaret på ett problem. Så i ett hav av till synes oändliga sökningar – 2+ biljoner per år – varför inte testa för att se hur stora intäkter du kan få?

Artikeln är skriven av:

Abbe El-Madhoun
Buzzlemedia

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Quibi tror att korta klipp vinner streamingkriget