Keymetrics

Nytt shoppingrekord under Black Friday

Var tredje svensk fyndade varor under Black Friday och shoppade för drygt 300 miljoner kronor mer än i fjol, vilket är en ökning med stillsamma fem procent.

96 procent av svenskarna uppmärksammade att det var Black Friday i fredags och var tredje svensk (33 procent) handlade också under dagen. Fler än hälften av alla som konsumerade gjorde samtliga sina inköp på internet. Totalt spenderades i snitt 2 980 kronor per handlande person och de mest populära varorna var kläder och hemelektronik.

Inför årets Black Friday diskuterades mycket vilken tendens som skulle segra – mottrenden mot överkonsumtionen, eller de senaste årens Black Friday-tillväxt. Nu kan vi konstatera att andelen konsumenter som handlar har gått tillbaka något, till samma nivå som 2017. Samtidigt har de som handlat spenderat mer pengar. Det kan bero på att fler har passat på att även köpa julklappar eftersom Black Friday i år låg flera dagar närmare jul än förra året, säger Carl-Fredrik Teder, detaljhandelsanalytiker på PostNord.

Fakta om shoppingen under Black Friday

  • Under Black Friday-dygnet 29 november handlade svenskarna prisnedsatta varor för 7,1 miljarder, vilket är cirka 300 miljoner mer än i fjol.
  • 96 procent av Sveriges befolkning uppmärksammade att det var Black Friday.
  • 33 procent av svenskarna handlade varor på rea under Black Friday för i genomsnitt 2 980 kronor.
  • 30 procent (30 procent 2018, 33 procent 2017, 40 procent 2016) av de som handlade under dagen handlade enbart i fysiska butiker, 53 procent (54 procent 2018, 52 procent 2017, 46 procent 2016) handlade enbart på nätet och 16 procent (15 procent 2018, 15 procent 2017, 14 procent 2016) handlade både i fysiska butiker och på internet.
  • De varor som flest handlade på rea under Black Friday var kläder (43 procent), hemelektronik (32 procent), skönhet/hälsa (24 procent) och media (17 procent).
  • 10 procent (7 procent 2018, 8 procent 2017) av de som handlade under Black Friday handlade även varor från utländska sajter för i genomsnitt 1 446 kronor per person. Det innebär att det handlades reavaror för 342 miljoner kronor från utländska butiker under Black Friday, det vill säga 5 procent av den totala summan.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Orosmoln heter senaste konsumtionsrapporten