Keymetrics

Lyssnar Facebook på våra konversationer?

När jag hörde om ryktet att – Facebook lyssnar på oss – första gången tänkte jag att visst är det möjligt men inte skulle de väl gör något sådant. Nu är jag inte längre så säker.

Det var i morse som den här annonsen dök upp i mitt flöde:

Senaste dagarna har vi hängt med ett par som heter Anna och Roger. De gör som vi och bor i sin husbil på heltid. Vi träffades genom Facebookgruppen Svenska Digitala Nomader.

När vi skildes åt för att de skulle norr och vi söder fick vi varsitt armband från 4Ocean, som avskedspresent. Armbandet är gjort av plast som fångats upp från havet och varje armband hjälper till att hålla havet lite renare.

När jag nu på morgonen går in på Facebook för att se hur alla vänner firat sin jul får jag upp reklam från 4Ocean. Nej, jag har inte gillat deras sida (ännu), inte googlat, inte gjort något utom att jag pratat med Anna och Roger om armbandet.

Hur är det möjligt?

Kanske Facebook prioriterat sidor, företag och organisationer som Anna och Roger gillar och sedan prioriterar dem i mitt flöde. Men jag har många vänner på Facebook så varför skulle de just prioritera deras?

Facebook måste ha sett att vi hängt med varandra via våra geo-koordinater, eller från bilder som vi tagit, eller för att vi skickat fler meddelanden än vanligt via Messenger till varandra. Eller kan det vara så att Facebook lyssnat på våra konversationer?

En undersökning från 2016 visar att Facebook har i snitt 29.000 datapunkter för var och en av sina användare. All  data hanteras genom AI som kan dra extremt detaljerade slutsatser. Facebook samlar in till och med in data från personer som inte har ett konto hos Facebook. Nyligen avslöjade Facebook att man samlar in geo-koordinater även om användarna väljer bort spårning. 

Av alla sidor, företag och organisationer som vi fyra tillsammans gillar är det verkligen konstigt att just 4Ocean dyker upp i flödet. Den enda interaktionen vi haft om den produkten är att vi just pratat om den och nämt deras varumärke flera gånger i vår konversation.

Den här teorin om att Facebook lyssnar på oss har funnits ett tag, och ibland blir det alldeles för konstigt när vissa produkter, sidor och annat dyker upp i våra flöden. Facebook förnekar att de gör något sådant och hänvisar till att deras algoritmer är så pass avancerade att de kan förutsäga vad vi vill se i flödet. Men hur är det ens möjligt om det inte funnits några digitala interaktioner?

Läskigt är det i alla fall och visar en framtid där allt vi gör analyseras och leder till någon form av reklam. Även när man sitter på campingstolar framför sin husbil och pratar med vänner.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Swadd
Schibsted lanserar Swadd i sina displayformat