Keymetrics

Här är e-handlarna som rankas högst av Google i Sverige

Över 200 handlare i 17 länder, varav 20 i Sverige, har testats mot åtta kriterier som Google anser är avgörande för en god kundupplevelse och visar hur enkel kundresan är. Studien rör den övergripande upplevelsen online såväl som i butik.

För andra året i rad placerar sig NetOnNet högst upp i toppen i Norden och på en tredjeplats totalt i Europa när Google undersöker kundupplevelsen hos handlare i Europa.

På listan kvalar följande e-handlare från Sverige in: NeOnNet, Mediamarkt, Webhallen, Clas Ohlson, Åhlens och Jula.

Bland kriterierna som Google har bedömt märks bland annat hur lättillgänglig företagets produktinformation är online, att kunden enkelt kan röra sig mellan handlarens olika kanaler och att de personliga uppgifterna då hänger med samt att kunden på ett enkelt sätt kan bestämma när och hur leveranser kan ske.

Följande kriterier har legat till grund för Googles omnikanalsranking:

Produktinformation
Tillgång till uppgifter om fysisk butik
Personalisering
Friktionslöshet
Flexibel kundresa
Teknologi
Kundtjänst
Crosspromotion

Studien visar att handlare behöver omvärdera och sy samman strategin för offline och online – det går inte att bara addera en onlinestrategi ovanpå sin fysiska handel.

Här kan du läsa mer från Google. 


Har ditt företag skrivit ett pressmeddelande, blogginlägg eller annan text? Glöm då inte en av de viktigaste delarna – korrekturläsning.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Digitala prenumerationer