Keymetrics

Här är alla nyheter från Google Ads under 2019

Har du hängt med på alla nyheter från Google vad det gäller deras annonsformat och målgruppsstyrning? Om inte så har vi här summerat året som gått.

Här är en kort summering av alla nyheter som Google lanserat inom annonsering och mätningar under året. Om du vill läsa mer om varje är det bara att klicka dig vidare.

Discovery-annonser

Använd det här formatet om du vill marknadsföra på platser där användare upptäcker innehåll, som bredvid YouTube-videor eller som en del av sökresultat.

Du kan visa Discovery-annonser på Googles hemsida, Gmail och Android-enheter. För att visa den bästa annonsen för användaren tar Google till maskininlärning.

Gallery-annonser

Annonsformat som visas högst upp i sökresultaten som användaren kan bläddra sig igenom. Enligt vissa annonsörer har de sett en ökning om 25 procent i klicken.

Responsiva displayannonser

Responsiva displayannonser ersätter responsiva annonser som standardannonstyp för Display-nätverket. De kan användas både i vanliga och smarta displaykampanjer.

Bara att lämna hanteringen till Google som vill ha en bild, rubrik, beskrivning och länk. Annonserna anpassas till innehållet.

Utökade textannonser

Nu kan du ha en tredje rubrik, en andra beskrivning och upp till 90 tecken för varje beskrivning.

Showcase shoppingannonser

Låter användaren hamna direkt till en katalog med relaterade produkter. Främst ämnad för konsumenter som söker inspiration.

Inget nytt format men kan numera även placeras i Bilder, Youtube och Discovery.

Smart Bidding

Varje år dyker det upp förbättringar. Det här året har det såklart handlat om maskinlärning för att öka konverteringarna.

Under året har Google förbättrat konverteringsmål för kampanjer, optimering av flera annonser i en grupp och möjlighet att optimera på tid/datum.

Annonsering över flera enheter

Från och med i år kan du själv styra vilka enheter du vill nå – mobil, desktop eller platta. Du kan antingen styra mot en enhet eller slå ihop flera.

Bumperannonser

Bumperannonser är korta videor som hjälper dig att nå fler kunder och öka medvetenheten om ditt varumärke med korta och minnesvärda budskap. Du kan skapa bumpervideokampanjer i Google Ads med hjälp av kampanjtypen Video.

Målgruppsinriktning

Du kan lägga till målgruppsinriktning i annonsgrupper och nå människor baserat på deras egenskaper, intressen och vanor, vad de aktivt söker information om och hur de har interagerat. Med målgruppsinriktning ska du kunna förbättra resultatet av din kampanj eftersom du når människor när de besöker webbplatser, använder appar eller tittar på videor.

Liknande målgrupper

Med inriktning på liknande målgrupper kan du visa annonser för användare med samma egenskaper som användarna i dina befintliga remarketinglistor. I den här artikeln beskriver vi hur du lägger till den här typen av inriktning i dina kampanjer.

Om du har bättre koll än oss tar vi tacksamt emot uppdateringar. Bara att maila till redaktion@dagensanalys.se. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook tar sig an Zoom med Messenger Rooms