Keymetrics

Har annonsfria webbläsaren Brave svaret?

Bakom webbläsaren Brave finner vi ett bekant ansikte. Det är nämligen Mozilla-gurun Brendan Eich som varit med att utveckla webbläsaren som ratar annonser och insamling av användardata.

När Brave drog igång 2015 var det inte många som trodde på idén. Men historien har visat att Brave var helt klart före sin tid med att ställa sig på användarnas sida. Något som nu EU, Apple och andra hävdar att de minsann också tänker göra.

Med Brave slipper du både annonser (om du vill) och insamling av din surfdata. Så vad är haken?

Än så länge ingen då Brave lovar att fortsätta utvecklas med sikte på visionen – att internet ska vara för användarna på användarnas villkor.

Och visst går det bra för Brave. De har under året ökat från 800.000 dagliga användare till över 3 miljoner och varje dag upptäcker fler Brave.

Brave 1.0 was released on November 13th and received very positive press reviews, and also saw a surge in user adoption. Brave went from 8.7 million monthly active users in October to 10.4 million MAU at the end of November, a 19% increase across all platforms. This represents a doubling of Brave’s MAU in one year. Daily active users tripled in the last 12 months, to 3.3 million. The Brave browser combines privacy with a blockchain-based digital advertising platform, and offers 3-6x faster browsing than other browsers, skriver Brave på sin sajt.

Syns inga annonser eller vad?

Brave Ads visas bara till de användare som väljer att se dem (opt-in) och som går med i Brave Rewards. Där kan användarna samla in Basic Attention Token (BAT), som bygger på blockkedjeteknik. Alla användare som är med får dela på 70 procent av annonsintäkterna.

Annonserna som visas styrs baserat på sök, surfdata och maskininlärning som skapar olika konsumentprofiler. Annonsörerna kan då välja vilka typer av konsumenter som ska se reklamen.

I teorin är annonsörerna glada över att få visa relevanta annonser till konsumenter vars profiler håller ordning på vem som får se vad. Samtidigt får användarna ta del av annonsintäkterna för att de öppnar upp sin webbläsare för reklam.

Brave är ett härligt första försök i att hitta balans mellan användarna och annonsörerna. Ska bli intressant att se vilka fler som tar fram liknande tjänster och produkter under 2020.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
2020 är året då VanLife blir en trendande hashtag