Keymetrics

Facebook rullar ut nya funktioner till alla annonsörer

Lagom till jul rullar Facebook ut en massa nya funktioner till både stora och små annonsörer.

Fokus på rapportering av hur det går för dina annonser på Facebook – effekt över flera konton, kanaler och enheter. Allt för att du bättre ska förstå mätningar för så kallade ”cross-channel” och ”cross-device”.

Märkligt att Facebook rullar ut dessa funktioner till sina annonsörer, som befinner sig innanför bolagets murar, samtidigt som Apple gör det ännu svårare för annonsörer utanför jättarnas kungadömen. Jobbar de ihop må tro?

Rapportering över flera annonskonton. Facebook har tagit fram en dashboard som visar mättal för flera annonskonton i samma vy. Praktiskt för alla annonsörer som numera bara behöver gå till en (1) dashboard för att ha koll på all annonsering på Facebook.

Rapporterna visar även netto-effekten (de-duplicated reach) för att bättre ge förståelse för hur väl totala annonseringen lyckas nå ut till konsumenterna. Om du vill kan du även gräva dig ned i dina olika konton för att se hur ett konto jämför med en annan.

Skräddarsydda mättal. Nu kan du själv bygga fram vilka mättal du vill följa och använda dem över olika rapporter. Du kan göra det inifrån Ads Reporting (Annonsrapporter). Tanken är att du ska slipper behöva exportera din data till andra system.’

Här kan du läsa mer från Facebook. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Chrome blockerar tunga annonser