Keymetrics

Bing utökar möjligheterna att använda visuellt sök

Jag har i en tidigare artikel redogjort för varför jag tror att visuellt sök kan vara nästa heta trend inom sök. Då med Google och deras Lens-teknik i fokus. Nu har däremot ärkerivalen Bing släppt en ny uppdatering som utökar möjligheterna att använda visuellt sök.

Kommer vi se liknande uppdateringar från Google framöver?

Visuellt sök blir nu tillgängligt på fler platser i Windows

Det var under gårdagen som Bing berättade att man nu expanderat sin nuvarande visuell  sökfunktion till, vad man själv beskrev som ”fler platser än någonsin tidigare”.

Funktionen kan nu användas på webbplatser från tredje part, exempelvis e-handlare, samt på dina egna foton som finns sparade på datorn. Det bör dock tilläggas att detta endast gäller för Windows-datorer.

I samband med att man offentliggjorde denna nyhet, passade man också på att ge ett verklighetstroget exempel på hur den ”nya” funktionen kan användas:

”Föreställ dig att du shoppar på en återförsäljares hemsida eller också besöker en heminredningsblogg, varpå du ser en soffa som du verkligen gillar. Använd helt enkelt sökfunktionen i Windows, klicka på ”Sök med en skärmdump”, och markera sedan den produkt som du gillade. Bing kommer sedan att förse dig med liknande produkter från återförsäljare i olika prisklasser”

Samma princip kan också användas på bilder som redan finns sparade på din dator.

Notera att dessa uppdateringar endast finns tillgängliga på Windows 10 (maj 2019-versionen eller senare).

Kommer vi se Google haka på?

Som tidigare nämnts tror jag personligen att visuellt sök är nästa heta trend inom sök. En trend som har möjlighet att helt revolutionera hur användare integrerar med och gör sökningar i sökmotorer.

Denna uppdatering från Bing tyder också på att vi går mot den riktningen. Åtminstone enligt mitt personliga tycke. Frågan är vi kommer se Google haka på och lansera liknande uppdateringar under det kommande året?

Artikeln är skriven av:

Albin Sandberg
SEO-specialist på Adsight

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Cirkeln är sluten för Kantar Sifo med förvärvet av KIA-index