Keymetrics

Att känna sig välkommen bygger lojalitet

Resurs Bank släpper nu för första gången sin Resurs Retail Report som bygger på en nordisk konsumentundersökning om vad som driver lojalitet i handeln.

En insikt som sticker ut extra mycket är välkomnandets betydelse för att få återkommande kunder. Resultatet visar nämligen att det är den viktigaste drivkraften för lojalitet vid handel i butik. Även för e-handel är detta en av de viktigaste drivkrafterna för lojalitet.

Att skapa en välkomnande atmosfär kring sin butik eller e-handelsplats kan tyckas vara en basal del i att sätta ihop ett framgångsrikt koncept för retail. Men i stället har kampen om lojala kunder många gånger handlat om konkurrens kring pris och utbud. Ett av resultaten i Resurs Retail Report visar att det är dags för handlare att sätta mer fokus på välkomnandet. Att känna sig välkommen visar sig vara bland de viktigaste drivkrafterna för lojalitet både i butik och på e-handelsplats, där faktorer som pris och utbud landar betydligt längre ner på listan.

Vår undersökning visar tydligt att de mjuka faktorerna är oumbärliga för att skapa en tydlig identitet, positiv köpupplevelse och lojala återkommande kunder. Med insikten om att den viktigaste drivkraften för lojalitet vid handel i butik är just känslan av att känna sig välkommen och uppskattad, ser vi möjligheter för handlare att satsa ännu mer på att göra välkomnandet till en central del av sitt koncept, säger Anette Konar Riple, CMO, Resurs Bank.

Här kan du läsa mer och ladda ned rapporten.
Du måste lämna namn och epost för att komma åt den.

 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Google delar med sig av .new till fler