Keymetrics

Årets marknadsföringsord är Personalisering

Fingeravtryck

”Personalisering” är årets marknadsföringsord enligt en årlig undersökning genomförd av ANA – Association of National Advertisers i USA.

Och visst kan väl även vi i Sverige hålla med om att just det ordet passar som årets ord för alla marknadsförare.

Tidigare ord var:

2018 – Brand purpose
2017 – Artificiell intelligens
2016 – Transparens
2015 – Content marketing
2014 – Programmatic

Personalisering är vad dagens konsumenter förväntar sig. Varje prospekt eller kund vill att varumärket ska se dem för just dem och erbjuda skräddarsydda produkter eller tjänster. Eller åtminstone prata deras språk och förstå behoven.

Med data kan varumärken skapa personaliserade erbjudanden. Samtidigt är data något som anses fult att samlas in. Här är en motpol som vi lär få se varumärken brottas med under 2020. Vår gissning, om man nu ska sia in i framtiden, är att årets ord 2020 blir ”Integritet”.

Här kan du läsa mer från ANA eller här.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Kakor är inte detsamma som räckvidd