Keymetrics

2019 med Dagens Analys

Ännu ett år har gått och med alla julborden bakom mig och ett nytt år (och ett nytt decennium) för dörren är det nu dags att sammanfatta allt som hänt.

Den här gången har jag tagit avstamp i vad ni läsare tyckt var mest intressant av det vi skrev under 2019, och det är tre tydliga spår som ni följt med passion.

1. Nya plattformar och företeelser

Givetvis är det spännande när det kommer nya saker, och under året har ni läsare fastnat för saker som bubblat upp och fått stor uppmärksamhet. En av dessa är givetvis när nya Disney+ kommer till Sverige. När Disney gick ut med att de skulle skapa sin egen streamingtjänst möttes det av både förväntan och förfäran. I april kunde vi avslöja lanseringsplanen, och nu är det inte lång tid kvar innan den nya tjänsten kommer till Sverige.

Nya händelser i sociala medier är också alltid spännande, i synnerhet som det oftast lockar stora skaror unga användare. Två av de artiklar som är mest lästa rörde just hur YOLO till nya Snapchat Kit fungerar, samt den spännande appen TikTok som alla unga blivit helt besatta av. Sannolikt har detta varit intressant för såväl marknadsförare som vill nå en yngre publik, och för föräldrar som vill förstå vad det är deras barn faktiskt sysslar med.

2. Studier och rapporter om trender

Att hålla koll på vad som händer och trendar är viktigare än någonsin. Så det är föga förvånande att rapporter och sammanställningar av olika slag ligger högt på era topplistor. Årets mest lästa artikel återfinns under denna kategori, nämligen vilka som är Sveriges största influencers på Instagram. Artikeln bryter dessutom ner vilka som är störst inom kategorier såsom mode, inredning och träning. Sannolikt har artikeln hjälpt många marknadsförare som velat hitta bra samarbeten med influencers på Instagram.

På tal om marknadsföring var det även stort intresse för hur man ska jobba med segmentering snarare än personalisering i efterdyningarna av GDPR. Det blev i ett slag svårare att använda detaljinformation om individer, men då fick segmentering sig ett uppsving, eftersom företag inte behöver hantera data på individbasis.

En tredje nyhet som lockat många var studien FordTrends som visade att allt fler vill ta en digital paus. Faktum är att hela 69 procent av deltagarna i studien förespråkar obligatoriska pauser från digitala enheter såsom smartphones och surfplattor. Frågan är vad marknadsförare kan göra med den informationen. Kanske bara skönt att veta att man inte är ensam med att tycka det är jobbigt att alltid vara uppkopplad.

3. Tips och guider

Ett område som vi länge uppmärksammat som extra intressant är alla våra tips och guider. Så det kom inte som någon överraskning att de flesta artiklar på topplistan skulle höra till denna kategori. Under året har ni varit mest intresserade av följande tips och guider:

SEO-tips 2019 – Vår SEO-guru Christer Petersson delgav sina 12 bästa tips för hur du bäst optimerar din SEO under året, och många verkar ha tagit till sig av dessa råd. Redan nu ligger hans tips för 2020 ute, så passa på att spana in vad du ska tänka på redan nu!

En enkel guide till digital marknadsföring – Vi gjorde en kort guide om vad digital marknadsföring innebär, vad en digital marknadsförare gör samt gick igenom olika begrepp inom digital marknadsföring. Det var tydligen mycket uppskattat, och ibland är det ju det enkla som är det svåra.

Vad är attributionsmodeller – 2018 var egentligen det stora året för attribution, men fortfarande under 2019 har det diskuterats vilka modeller som är bäst, och hur man som marknadsförare ska tänka kring sin attribution. Med Machine Learning på allt starkare frammarsch är dock frågan om vi människor kommer behöva bekymra oss om detta så mycket längre till; eller om datorerna helt enkelt själva jobbar fram en specialanpassad attributionsmodell för varje kampanj som du sedan får förhålla dig till.

5 tips för maximal ROI i sociala medier – Marknadsföring i sociala kanaler är och förblir ett landskap i ständig förändring. Såväl förutsättningarna för annonsering, som konsumenternas beteenden ändras mycket snabbt och det är därför förståeligt att man efterfrågar enkla guider som kan göra arbetet mer begripligt. Givetvis kommer vi fortsätta skapa guider av dessa slag för att fortsätta hjälpa dig i ditt arbete.

Som du vet är vi som skriver här även verksamma i branschen och det vi lär oss i vår contentbyrå Karlssons Textbyrå samt i olika uppdrag vi jobbar med är också det vi delar med oss av. Därför blir vi så glada när ni läsare vill vara med och bidra med era insikter och kompetenser. Tack till er alla som varit med i att lyfta Dagens Analys under året med er expertis.

Vår absoluta ambition på Dagens Analys är att hjälpa företag och individer att bättre förstå och kunna dra nytta av allt som finns i den digitala värld som vi lever i. Vi hoppas att du haft nytta av de artiklar som vi skrivit under året, och att vi får fortsätta vara en del av din dagliga omvärldsbevakning under 2020.

Du vet väl dessutom att du kan få alla nyheter serverade direkt till din mailbox två gånger i veckan? Vårt nyhetsbrev kommer ut tisdagar och torsdagar, allt för att du ska få den senaste informationen, utan att du upplever att vi spammar dig. Signa upp dig här så missar du inga nyheter nästa år!

Passa även på  att rekommendera oss till en kollega, som ännu inte hunnit hitta fram till vår sida, så att även hen får ett informationsrikt 2020.

Gott Nytt År från oss alla till er alla!

Den 1 april 2020 släckte vi lampan här på Dagens Analys.

RELATERADE NYHEER
Krister Karjalainen tar över som vd för Sveriges Mediebyråer