Keymetrics

Apple drar i handbromsen för kakorna – det här måste du veta

Apples VD Tim Cook

Apples blockering av kakor, som heter Intelligent Tracking Prevention (ITP), har nyligen uppdaterats. Vi skrev om det tidigare men tänkte att vi beskriver vilka konsekvenser det här har.

Vi blev förvånade att så få läste den tidigare artikeln då det här påverkar så många. 

Det är främst två uppdateringar som påverkar spårning av personer som använder Apples webbläsare och/eller mobiler som har Safari på iOS och iPadOS 13.3, Safari 13.0.3 på macOS Catalina, Mojave, och High Sierra.

Apple har under en längre tid blockerat tredjepartskakor där användaren inte redan har en relation med en förstapartskaka. Sättet som Apple gör det här på försvårar bland annat retargeting och mätningar.

Referrers över flera domäner

När en användare laddar en webbsida med innehåll från en annan domän, som exempelvis en spårningspixel, kommer inte längre hela webbadressen att följa med – bara domännamnet. Det här kommer att försvåra mätningar enormt då du bara får se domänen, inte den faktiska sidan. Du kommer alltså inte veta var användaren varit någonstans på domänen.

Exempel:
En besökare som användare Safari går till Aftonbladet.se/sport där du har en annons. Du får ingen data att användaren varit på /sport utan bara att hen varit på Aftonbladet.se.

Förstaparts-relation med användaren

Du måste ha också en ha en förstaparts-relation med användaren då det gäller kakor. Om du inte innan haft en sådan kommer Apple att blockera dina tredjepartskakor.
Om du exempelvis har en så kallad Widget på en sida så måste du ändå först ha träffat på användaren på dina egna sidor och där haft gett dem en förstapartskaka.

Exempel:
En besökare går in på en sida där du lagt in ett klipp från Youtube. Om användaren inte tidigare varit inloggad på Youtube eller besökt Youtube.com och då fått en förstapartskaka så kommer inte Youtube få veta att användaren varit på din sida.

Om ovan läses som sdfgweg5425tgrg#”€ är det bra om du tar ett snack med killarna och tjejerna på IT-avdelningen. För det här påverkar inte bara dina mätningar utan även hur väl du kan se och förstå hur dina kampanjer går. Med andra ord – viktiga grejor!

Vi som skriver här heter Karlssons Textbyrå och vi skapar effektiv kommunikation med text. Här kan du läsa mer om vad vi kan göra för ert företag.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Fulton tycker till: Telefonnasare bryter mot NIX