Keymetrics

YouTube ändrar sina regler – du måste nu välja målgrupp

COPPA

COPPA youtube

Som innehållsskapare på YouTube är du nu skyldig att ange om befintliga och framtida videos är anpassade för barn eller inte. Även innehållsskapare som inte skapar innehåll för barn måste ange målgrupp. Enligt YouTube är detta för att de ska  kunna erbjuda lämpliga funktioner för ditt innehåll. Lagen som är sagt att gälla från den 1 januari är dock fortfarande luddig och det är svårt att veta hur den kommer att fungera i praktiken.

Den nya lagen gäller oavsett var du befinner dig i världen och det finns stränga juridiska krav på att du ska efterleva Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) och andra lagar. Det sägs att böterna för brott mot denna lag kan landa på uppemot 42530 dollar per video. Dessutom kan de vidta åtgärder som påverkar ditt YouTube-konto.

Här nedan återger vi vad Google/YouTube anger angående den nya lagen.

Om du anger att en video är anpassad för barn

Från och med nu fram till januari begränsas vissa funktioner när du anger att innehållet är anpassat för barn, i enlighet med Children’s Online Privacy Protection Act (COPPA) och andra tillämpliga lagar. När det sker kommer följande funktioner inte att vara tillgängliga på enskilda videor eller livestreamar:
  • Anpassade annonser
  • Kommentarer
  • Kanalmedlemskap
  • Anpassad vattenstämpel på kanalen
  • Knappen Donera
  • Informationskort eller slutskärmar
  • Livechatt eller Donationer i livechatt
  • Uppspelning i minispelaren
  • Superchatt eller Super Stickers
  • Spara i spellista
  • YouTubes produkthylla

Enligt FTC:s vägledning om COPPA är en video riktad till barn (det som de kallar ”anpassad för barn”) om

  • den är riktad till barn som primär målgrupp (t.ex. videor för förskolebarn)
  • den är riktad till barn som sekundär målgrupp (t.ex. en tecknad video som i första hand är inriktad mot tonåringar men som även är avsedd för yngre barn).

För att avgöra om din kanal eller video är anpassad för barn bör du överväga en del olika saker, bland annat

  • videons innehåll (t.ex. utbildningsinnehåll för förskolebarn)
  • om barn är videons avsedda eller faktiska målgrupp
  • om videon innehåller barnskådespelare eller barnmodeller
  • om videon innehåller karaktärer, kändisar eller leksaker som tilltalar barn, inklusive animerade karaktärer eller seriefigurer
  • om språket i videon är avsett för barn att förstå
  • om videon innehåller aktiviteter som tilltalar barn, till exempel lekar, enkla låtar eller spel eller tidig utbildning
  • om videon innehåller sånger, berättelser eller dikter för barn
  • annan information som kan hjälpa dig att fastställa videons målgrupp, till exempel empiriska bevis för videons målgrupp.

Du kan läsa mer om den nya lagen i Google support.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Olle Zachrison blir ansvarig för digital nyhetsutveckling på Sveriges Radio