Keymetrics

”Vi arbetar ständigt med att vara aktuella i sociala medier”

Elvira Löwenhielm

Vi fick en pratstund med Elvira Löwenhielm som arbetar med digitala medier för dansskolan Saltsjöbadsbaletten. Här berättar hon om deras resa att nå ut till fler närområden med hjälp av bland annat sökoptimering.

Vad jobbar du med på skolan?

Jag jobbar som dansinstruktör och som ansvarig för hemsidan och sociala medier. Jag sitter även med i föreningens styrelse och är också, tillsammans med en av mina kollegor, ansvarig för vår årliga Höstshow.

Ni har ambition att nå ut till fler ungdomar i era närområden – hur resonerade ni?

Vi är en välkänd och välrenommerad dansskola i Saltsjöbaden, där vi funnits i över 60 år. Vi utvecklar och utökar våra danskurser varje år och vi vill att kunskapen om alla våra nyheter ska spridas. Vi tror att det kan finnas en okunskap om bredden i vårt utbud och att det finns barn och unga i närområden som inte känner till alla möjligheter till dans som vi erbjuder.

För att nå ut har ni bland annat jobbat med er hemsida för att synas bättre på Google. Hur har det arbetet gått?

Vi arbetar ständigt med att vara aktuella i sociala medier och att hålla vår hemsida uppdaterad – det är där vi når vi våra medlemmar snabbt och bra. Vi har också fått hjälp med att förbättra sökoptimeringen. För någon som mig, som tidigare inte har varit insatt överhuvud taget i sökoptimering, har det varit väldigt hjälpsamt att få en liten introduktionskurs i vad det är och hur det fungerar. Det är dock mycket nytt att lära sig, och eftersom vi fortfarande är i ”startfasen” så kommer det nog att ta lite mer tid innan vi helt har greppat hur vi ska jobba för förbättrad sökoptimering.

Har ni sett några resultat ännu från ert arbete med hemsidan?

Tack vare att vi har fått hjälp att sätta upp ett Google Analytics-konto kan vi nu få en bättre överblick av trenderna hos våra besökare på hemsidan, på ett annat sätt än vad vi kunnat tidigare. Som sagt så är det mycket nytt att sätta sig in i och många nya begrepp att lära sig. Ett litet exempel på något som vi enkelt har kunnat läsa av i statistiken är att majoriteten av våra besökare är inne på hemsidan via en mobil eller surfplatta. Jag har länge haft på min agenda att försöka mobilanpassa hemsidan, och att få tydlig statistik som detta gör mig bara mer säker på att det borde prioriteras.

Som tidigare nämnt, tror jag däremot att det kommer krävas lite mer tid och fler experiment med hemsidans sökord innan vi kan börja dra slutsatser om vad som tycks ge bättre resultat. Just nu jobbar jag mest med att försöka få en tydlig bild av hur trenderna ser ut genom att studera statistiken via Google Analytics. Planen är att i slutet av höstterminen göra en liten sammanställning, och utifrån det se vad vi skulle kunna förändra och jobba mer på inför vårterminen 2020.

Vad har ni på skolan för andra planer den närmaste tiden?

Dansåret är igång och den ordinarie verksamheten kör med full fart. Närmast på agendan står den stora Höstshowen som går av stapeln nu i december. Parallellt jobbar vi med viktiga frågor som ledarutveckling och inkludering. Vi vill bland annat öka intresset hos killar så att ännu fler hittar till vår dansskola. I och med att Barnkonventionen blir lag 2020 har vi också justerat våra stadgar så att barns och ungas möjligheter till inflytande i vår förening ska bli ännu bättre.

Vi berättar gärna om hur ni jobbar med digitala medier. Bara att maila till redaktion@dagensanalys.se så delar vi er digitala resa till alla läsare. 

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Juryn för Årets Marknadschef 2019 är utsedd