Keymetrics

Två ägg diskuterar: Streamingtjänster och linjär-tv

Slaget om våra tittningar kommer att nå sin höjdpunkt under 2020. Vi kommer då att få se några vinnare och ännu fler förlorare.

Benedict: Tittar du på tv, alltså det där utbudet via kabeln från väggen?

Sunny: Nej, det var länge sen nu. Har glömt bort det faktiskt. Fast vänta, jag betalar väl för det med den nya skatten. Kanske ska tvinga mig själv att titta då bara för att få valuta för pengarna.

Benedict: Samma här! Har inte tittat på det linjära utbudet sedan man började kalla tv för ”linjär”. Varför glo på något som hela tiden avbryts av en massa reklam. En kompis sa att det är reklam varannan minut och att reklamtiden känns idag längre än själva programmet. Typ, desperat!

Sunny: Känns inte som att det tv-tv kommer att hänga på så länge till. Alla snackar om lägerelden men den känns ju idag mer som en sådan där fejk-eld man kan ha som skärmsläckare. I soffan är det ju både mobiler, plattor, laptops och spelkonsoller.

Benedict: Känner du någon som kollar på tablå-tv idag?

Sunny: Nej, tror ingen av mina vänner gör det. Gissar att det är bara deras föräldrar som bänkar sig framför Aktuellt. Förresten, finns Aktuellt kvar?

Benedict: Ska du skaffa några av de nya streamingtjänsterna? Jag tror jag adderar Disney+ till min Netflix.

Sunny: Jag ska också testa Disney+ om inte Amazons gratistjänst dyker upp innan dess. Ska bli spännande att se hur de tänker konkurrera med varandra. Läste att Apple tänker bjuda på sin streamingtjänst när du köper en ny iPhone eller dator. HBO försöker köpa spännande titlar och Netflix laddar med en ny krigskassa för egna produktioner. Youtube har ju redan lagt ut sina egna produktioner gratis, som den där Kobra Kai.

Benedict: Tror det största slaget kommer att stå mellan gratis och månadskostnad. Mellan de som ser ett värde att hosta upp 49 kronor i månaden och de som står över. För kidsen är det ju ändå bara Mixer, Twitch och Youtube som gäller.

Sunny: Word!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Studie: Här de mest effektiva annonsformaten