Keymetrics

Två ägg diskuterar: Kakor är inte detsamma som räckvidd

Det har varit en het debatt om mätningarna på internet efter att bland andra Bonnier ertappats med att förväxla räckvidd med kakor.

Benedict: Ser att Bonnier fortfarande visar upp antalet kakor som räckvidd på den där Ocast-sajten. Vad är det som de inte fattar? Kolla här!

Sunny: De vet nog bara inte vad skillnaden är.

Benedict: Men lägg av! De måste ju veta! Räckvidd är ett mått på vilken andel av den tänkta målgruppen som gjort något. Alla som jobbar med media vet vad räckvidd är. Och Bonnier kan omöjligt ha koll på hur många kakor som gjort något eftersom kakorna tas bort hela tiden. Att veta hur många kakor som finns i Sverige är som att påstå att man vet hur många myror det finns vid ett givet tillfälle.

Sunny: Det är ju ändå ingen som bryr sig.

Benedict: Jag vet, jag vet. Men jag blir sur över just att ingen verkar bry sig. Hela problemet med nätet idag är att ingen vet något om något trots att mätningarna funnits sedan 90-talet. När ska man börja ta det här på allvar?

Sunny: Så länge annonsörerna inte ställer några krav så kommer inte heller publicisterna att bry sig, det är som en cirkel av apati. Man gör vad som helst förutom att engagera en tanke åt vad man faktiskt håller på med. Du vet det här! Vi har tjatat om det är massor med gånger.

Benedict: Wow! Nu tog du det hela lite för långt. Jag är bara sur över kakorna och den där räckvidden.

Sunny: Sorry, vaknade upp på fel sida.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Cure Media expanderar i Europa med kontor i Berlin