Keymetrics

TikToks rörliga innehåll når fler unga än Facebook

hand som visar en graf som stiger

Enligt MMS senaste Trend och Tema-rapport har videotittandet på TikTok ökat rejält det senaste året, tjänsten har gått från 7% till 25% daglig räckvidd på ett år.

Det är i målgruppen 9-19 år som tittandet på tjänsten är starkt och det är i denna målgrupp som de når fler med det rörliga innehållet jämfört med rörligt på Facebook.

MMS mäter rörlig bild på olika tjänster och bl.a. på sociala medier. I den senaste mätningen ser vi att tittandet på TikTok har gått om tittandet på Facebook.

”För både Snapchat och Instagram, som båda har starkt tittande på rörligt i unga målgrupper, minskar räckvidderna något jämfört med förra året. Trots detta har Snapchat och Instagram betydligt fler dagliga användare än TikTok. Facebook däremot, har både minskat i räckvidd och blivit omsprungna av TikTok i målgruppen.”, säger Karina Malmsten, kommunikationsansvarig på MMS.

Den dagliga räckvidden för tjänsten har på ett år ökat med 18 procentenheter bland de yngre. TikTok är mest populär bland 9-12-åringar men har också många tittare bland 13-16-åringar, dock är tjänsten inte så populär bland de äldre tonåringarna.

I tabellen visas räckvidder för tittande på rörligt på sociala medier i målgruppen 9-19 år.

Trend & Tema publiceras 4 gånger per år och bygger på 3000 telefonintervjuer i åldersspannet 9-99 år. Kontakta MMS om du är intresserad av att veta mer eller köpa rapporten. karina.malmsten@mms.se

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Branscherna som tar bäst hand om sina kunder