Keymetrics

Swish är det mest rekommenderade varumärket

YouGov har i BrandIndex tittat närmare på vilka företag och varumärken som är bra på att skapa ambassadörer, det vill säga nöjda kunder som rekommenderar dem och deras varumärke till vänner och bekanta.

Swish är starka på mobilbetalningsmarknaden i Sverige och hamnar än en gång på första plats som det mest rekommenderade varumärket enligt YouGov BrandIndex. KIA har gått från en sjätteplats i 2018 till at ligga på andraplats tätt följt av Bose.

Det är totalt fyra nya varumärken på listan. Anamma som producerar veganska produkter hamnar på sjätteplatsen. Nordic Choice Hotels tar sig in på listan på tionde plats.

Både Västerbottenost och Netflix är båda nya bland de mest rekommenderade varumärkena. Västerbottenost har en historisk stark position när YouGov listar de starkaste varumärkena i Sverige och Netflix toppar i år YouGovs lista över varumärken bland unga.

Elbolaget Bixia är varumärket med den största positiva förändringen och har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 14,8 enheter under 2019. Den positiva utvecklingen kan delvis härledas till lägre elpriser under 2019, då 2018 års torka medförde rekordhöga elpriser.

Skandia har ökat kundnöjdheten  under 2019 enligt YouGov BrandIndex och hamnar på andraplats på listan över varumärken som har förbättrats sin ställning mest under året. Skandia har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 12,5 enheter.

SEAT har haft ett bra år och SEAT:s försäljning går starkt framåt globalt och i Sverige, där SEAT har lyckats skapa fler ambassadörer. SEAT har förbättrat sin Brand Advocacy-poäng med 11,7 enheter under 2019.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebooks Ads Manager visar status när det strular