Keymetrics

Sveriges Annonsörer säljer KIA index – vill istället bli kravställare

Fotograf: Jonas Olson

Sedan slutet av 90-talet har KIA-index varit en guide för hur stora sajterna är i Sverige. Men efter avhopp från de största aktörerna har listan tappat sin en gång självklara roll. Istället har exempelvis Ocast tagit över med både listning av statistik och annonspaket.

Nu vill nytillträdda VD:n Hanna Riberdahl sälja KIA-index och Poddindex till ”den som vi ser som bästa valet utifrån de krav på tydlighet som vi har,” förklarar hon till Dagens Analys.

Till Resumé säger hon ”Vi på Sveriges Annonsörer ser frågan om transparens och korrekta mätningar som en viktig fråga för våra medlemmar. Därför väljer vi att sälja KIA-index och Poddindex så att de kan vidareutvecklas då branschen behöver ordning och reda. Under 2020 kommer vi fokusera till 100 procent på Cross Media Measurement som kommer vara en samlad plats för alla olika viktiga siffror för våra medlemmar så att de vet vet vad de köper.”

Och fortsätter ”Det fanns två vägval att göra – antingen samlade vi alla mätningar hos oss eller så går vi in som oberoende kravställare. Där har vi landat i det senare.”

Men den rollen som hon beskriver har alltid och samtidigt aldrig varit Sveriges Annonsörers, det är ingen skillnad på då och nu mer än att de största aktörerna valt att lämna.

När KIA-index startades i slutet av 90-talet var det för att ställa krav på mätaktörerna som försåg sajterna med trafiksiffror.  KIA-index har och har aldrig haft en egen mätning utan är en sammanställning av andras mätningar som utgår ifrån riktlinjer (krav) framtagna av branschen där Sveriges Annonsörer var hubben för arbetet.  

Som kravställare kommer Sveriges Annonsörer få konkurrens från IAB och MMS. Fast kanske kan de alla kan enas och ta ton tillsammans?

Mätningarna i sig bryr sig inte om vem som ställer kraven. Mätningarna är nämligen styrda av något helt annat – teknik.

Trots alla ambitioner stoltserade Bonnier för bara en månad sedan med månatliga räckviddsiffror om 45 miljoner och veckoräckvidder om 17,7 miljoner. Man kan lugnt säga att det idag inte finns någon slagkraftig och opartisk organisation som har koll på siffrorna samt kan hjälpa medierna att inte skena iväg med sina siffror, och varför skulle de lyssna? För medierna finns det nämligen inget eget-intresse av att ha korrekta siffror.

Idag kan man hitta på vilka siffror som helst och presentera dem hur som helst för det finns inga krav, inget straff och ingen som vill ta ansvar. Det enda kvittot på reson är om en annonsör köper utrymme baserat på siffrorna eller inte.

Så ja, det behövs en organisation som ställer krav men den kan inte vara tandlös. Det räcker inte med artiklar i branschpress utan det måste till något mycket mer. Kanske till och med en ombudsman som kan utfärda böter när medierna skenar iväg och fuskar med sina siffror.

Min rekommendation, efter att ha jobbat inom detta område i mer än 15 år, är att samla alla aktörer – IAB, Sveriges Annonsörer, MMS, Sveriges Mediebyråer och fler – tillsammans med kunniga experter (inom mät- och nätteknik) och ta fram ett regelverk som alla parter skriver under. De som inte följer ton bojkottas och de som fuskar bestraffas. Då skulle man äntligen få bukt med mätningarna och få ordning i den vilda mätvästern som råder idag. Vi behöver en Sheriff helt enkelt!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
TikTok gör det ännu enklare att ladda upp innehåll