Keymetrics

Stort tryck under första timmen av Black Friday

Miljontals svenskar hade planerat att sitta vakna till tolvslaget inatt för att shoppa direkt när Black Friday började. Precis som förra året ökade försäljningen under dygnets första timme med 1700% jämfört med en genomsnittlig dag.

Miljontals svenskar planerade att sitta vakna till tolvslaget och det var ett otroligt tryck under nattens första timme. Vi har symboliskt sett börjat hänga på låset till landets nätbutiker när Black Friday börjar, och det har blivit en e-handelns uppesittarkväll, säger Viveka Söderbäck, Klarnas expert på konsumentbeteende.

Men jämfört med fjolåret så ökade inte försäljningen under dygnets första timme – och det var i Jämtland och Gotland som det shoppades mest per capita

Statistik från Klarnas betalningslösningar visar att det framförallt var åldersgruppen 18-35 som shoppade mest under dygnets första timme. Men även om försäljningen ökade kraftigt jämfört med en genomsnittlig dag så ökade den inte ytterligare jämfört med första timmen av Black Friday under fjolåret. Jämfört med fjolårets Black Friday var det åldersgruppen 56+ som ökade sin andel av köpen medan de yngre shoppade mindre än i fjol. Bland Sveriges län så handlades det mest i Jämtland och Gotland sett till befolkningsmängden.

Det är generellt de äldsta konsumenterna som ökar sin andel av köpen på nätet allra mest, och ökningen blir bara större högre upp i åldrarna. Det kommer inte som någon överraskning, många äldre har börjat få upp ögonen för hur enkelt och smidigt de kan handla på nätet utan att behöva trängas i landets fysiska butiker, säger Viveka Söderbäck.

Kraftigt ökad försäljning måndag-torsdag när Black Friday infaller en vecka närmare jul

Försäljningen mellan måndagen och torsdagen innan Black Friday ökade med 55% jämfört med fjolåret. Många butiker väljer att sprida sina erbjudanden över hela veckan, och Black Friday har i ökad utsträckning blivit Black Week. Black Friday följer av tradition den amerikanska dagen för Thanksgiving, och i år infaller därför Black Week en vecka närmare jul jämfört med tidigare år. Veckan blir därmed ett ännu tydligare startskott för julhandeln, och närmare hälften (44%) av svenskarna planerade att köpa julklappar på Black Friday.

Att Black Friday infaller en vecka närmare jul i år, och att löningsdagen därmed inföll redan under måndagen innan istället för själva fredagen som tidigare år, har troligtvis påverkat den kraftiga ökningen. Vi kunde se att försäljningen under de första dagarna av veckan ökade mer än fredagen redan under fjolåret, men Black Friday är fortfarande årets absolut största shoppingdag och det återstår ännu att se om det är många som har väntat med att handla till idag med förhoppning om att få de allra bästa priserna, säger Viveka Söderbäck.

Nästan 9 av 10 har planerat sina köp och uppger att det blivit viktigare med hållbart producerade varor under det gångna året

Klarna genomförde nyligen en undersökning som visar att majoriteten (62%) av svenskarna planerade att handla under Black Friday, och att nästan nio av tio av dem som skulle shoppa på Black Friday (84%) har planerat sina inköp samt bestämt sig för hur mycket de ska spendera (86%). En av fyra personer (24%) som tänkt handla på Black Friday har planerat noga, medan majoriteten planerat något (60%) och bara en av sju (14%) inte har planerat alls.

Ungefär två tredjedelar (61%) av konsumenterna tycker att det är viktigt att varorna de köper, eller får, är hållbart producerade. Och bland dem uppger nio av tio (87%) att det blivit viktigare under det gångna året. Ungefär hälften (51%) uppger att hänsyn till miljö- och hållbarhetsfrågor kommer att påverka deras shoppande under Black Friday och julhandeln.

Vi vet sedan tidigare att förväntningarna inför Black Friday har varit höga bland svenskarna, och de flesta har varit noga med att planera sina kommande fynd för att få ut så mycket som möjligt av plånboken, men samtidigt också minimera konsumtionens miljöpåverkan, säger Viveka Söderbäck.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Hushållens utgifter för streamingtjänster ökar i rask takt