Keymetrics

Sökmotoroptimering – 13 tips för framgångsrik sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering
Sökmotoroptimering

Sökmotoroptimering 2020

Sökmotoroptimering, som ofta förkortas SEO, handlar om att ranka högt i det organiska sökresultatet. Har du en webbsida som är sökmotoroptimerad så är du ett bra steg på vägen mot en naturlig och skalbar tillväxt.

På denna sida kommer jag att kort gå igenom grunderna inom sökmotoroptimering och jag avslutar med 13 tips för att framgångsrikt sökmotoroptimera din webbsida.

Vad är sökmotoroptimering?

Sökmotoroptimering är den svenska översättning på det som på engelska kallas Search Engine Optimization, SEO. Sökmotoroptimering är det arbete som genomförs för att få bästa möjliga organiska placering hos sökmotorerna. Organisk placering är de platser i sökresultatet som du inte kan köpa dig till, utan det kräver att din webbsida är relevant utifrån den sökning som genomförs. Den typ av placering som du kan påverka genom sökmotoroptimering styrs automatiskt genom algoritmer. Arbetet med sökmotoroptimering handlar därför om att genomföra ändringar i de faktorer som algoritmerna tar hänsyn till.

Varför ska du sökmotoroptimera din webbsida?

Genom sökmotoroptimering hittas du i sökmotorernas sökresultat till ingen kostnad förutom den tid du lägger ned för att nå dit. I Sverige står Google för nästan alla sökning och det görs över 40 miljoner sökningar varje dag.  Era potentiella kunder finns och söker garanterat på Google för att hitta det ni erbjuder.

Sökmotoroptimering är en långsiktig investering, men en investering som sedan återbetalar sig många gånger om. Genom att inte synas när era kunder söker efter information så går ni sannolikt miste om just den kunden.

Att börja med sökmotoroptimering

Innan du börjar med sökmotoroptimering så säkerställ att din sajt är upplagd på Google Search Console. Då vet du att den är korrekt indexerad och att du får notiser om något inte stämmer. När du väl börjar arbeta med sökmotoroptimering så testa, testa och testa. När du gjort det så analysera, analysera och analysera. Ingen vet exakt hur Googles algoritm fungerar och det finns ingen enkel lösning – då hade alla gjort det och ingen hade vunnit. De som är bäst på sökmotoroptimering är de som arbetat med det under lång tid och samlat på sig år av erfarenhet.

Hur lång tid tar det att ranka sin webbsida

Enligt en undersökning gjord av sökmotorföretaget Ahrefs 2019 så rankar endast 5,7% av alla nya sidor på position 1-10 under det första året. För mer konkurrensutsatta sökord med hög sökvolym var motsvarande siffra 0,3 procent. 74,8% av alla sidor rankar inte alls på de 100 första positionerna under det första året. Den genomsnittliga åldern på webbsidor som syns i Googles tio första resultat är över två år. För förstaplaceringen är genomsnittsåldern över tre år.

Om du arbetar aktivt med sökord som du kan konkurrera på, och har tillräckligt med inlänkar, så kan man generellt säga att det tar  6-12 månader för att ranka din artikel eller sida. Det gäller dock att du gjort rätt analys under ditt förarbete.

Sökmotoroptimering tar tid, men belöningen gör det värt det. Med sökmotoroptimering får du gratis och passiv trafik som normalt inte avtar över tid. Du ska dock vara medveten om att sökmotoroptimering inte är ett engångsarbete. Det kräver tid och tålamod, ofta under många år.

Olika delar av sökmotoroptimering

Det är vanligt att man delar in sökmotoroptimering i onpage- och offpagemetoder. Jag brukar dela in sökmotoruppdatering i fyra olika arbetsområden;  Nyckelordsanalys, On-page SEO, Teknisk SEO och Länkbyggande. I min uppdelning så är de första tre områdena onpage och det sista området, dvs länkbyggande, offpage. Låt mig förklara de  fyra olika arbetsområden som jag normalt arbetar med.

Nyckelordsanalys

Innan man börjar skriva sina olika texter och skapar sitt innehåll så måste man veta vad man ska skriva om. Innehållet som publiceras måste var relevant för besökaren och ge svar på den sökfras som den potentiella besökaren sökt efter. Det är sökarens intention som är det viktigaste i den text du skriver.

För att hitta nyckelord så kan du använda olika onlineverktyg för att få inspiration. Bra och gratis verktyg är exempelvis Ubersuggest, Answerthepublic och Googles egna verktyg; Google Search Console och Sökordsplaneraren. Tittar vi på betalsidan hittar vi verktyg som exempelvis Ahrefs och SEM-rush.

On-page SEO

Det arbete man genomför på själva webbsidan är det jag benämner som on-page SEO. Detta arbete omfattar rätt meta-texter, bilder och struktur på webbsidans innehåll.

När vi pratar meta-texter så är det främst Title och Description som kräver fokus. Titeln ska snabbt visa besökaren att det är din sida som ger rätt svar på sökfrasen. Beskrivningstexten ska bekräfta desamma och göra läsaren nyfiken på att läsa mer. Bilden på sidan ska ytterligare stärka upp innehållet och bör ha en titel och alt-text som beskriver bilden (som bör motsvara nyckelordet).

Ser vi till strukturen på webbsidan så är det viktigt att artiklar och innehåll struktureras på rätt sätt med kategorier och taggar som inte krockar. Även rubriker och text måste anpassas och följa en logik som ger sökmotorn information om vad sidan handlar om, samtidigt som det blir lättläst för besökaren. För en sida ska anses vara sökmotoroptimerad så bör den innehålla en huvudrubrik (H1) och en eller flera subrubriker (H2 och H3) som alla innehåller ditt valda nyckelord. Även texten i sig ska på ett naturligt sätt innehålla det valda nyckelordet eller nyckelfrasen både i exakt form och i varianter av dessa.

Generellt så premieras långa artiklar med mycket innehåll. Tid på sidan och bounce rate är två variabler som du ska ha i åtanke när du skapar innehållet. Du vill att besökaren ska stanna länge på sidan, samtidigt som du gärna får ge besökaren ännu mer hjälp genom att länka till en annan läsvärd artikel, internt eller externt. Ha alltid sökmotorns mål i åtanke – att förse besökaren med det bästa innehållet i förhållande till sökfrasen.

Teknisk SEO

En allt viktigare del för att ranka högt är den tekniska aspekten av din webbsida. Sidan måste vara snabb att ladda och informationen på sidan måste gå att tolka av sökmotorerna. Det finns även vissa tekniska justeringar man kan göra för att exponera tilläggsinformation redan i sökresultatet.

Länkbyggande

Länkar är en viktig del av din sökmotoroptimering av webbsidan och de fungerar som referenser som intygar att din webbsida är trovärdig. Att många länkar till dig tolkar sökmotorerna som att ditt innehåll är bra, vilket ökar sannolikheten att även de ska presentera din webbsida högt upp i det organiska sökresultatet. Det är dock inte bara antalet länkar som är viktigt, utan även hur relevant en länk är. Relevanta länkar är ofta de från samma nisch som du själv verkar inom och de från trovärdiga källor såsom media, forskningsinstitut, skolor, etc.

För att lyfta din sida i sökresultatet så bör du satsa på att få kvalitativa länkar. Detta kan du göra genom att exempelvis be kunder och leverantörer att länka till dig. Du kan även skriva gästartiklar inom ditt expertområde eller genom att arbeta aktivt med PR.

13 tips för att sökmotoroptimera din sajt

Här har vi samlat lite generella tips som du bör ha i åtanke när du sökmotoroptimerar din webbsida för Google. Generellt så gäller det att tänka långsiktigt och att leverera kvalité som kan vara aktuellt under lång tid, men dessa tips kommer hjälpa dig ytterligare ett steg i ditt arbete med sökmotoroptimering.

  1. Tänk alltid mobilen först. Idag använder Google främst versionen för mobil i sin algoritm för att avgöra vilken ranking en sida ska få i sökresultatet.
  2. Långa texter. Precis som att Google gillar äldre sidor, så gillar Google även långa texter. Ser man på toppresultaten på Google så ser man en tydlig korrelation mellan textlängd och ranking. Tänk dock på att texten måste vara relevant. Skriv alltid minst 300 ord per artikel – helst över 1000.
  3. Uppdatera regelbundet. Google gillar inte statiska texter och sidor som inte uppdateras. Försök att regelbundet gå igenom dina texter och säkerställ att de fortfarande är uppdaterade.
  4. Röstsök blir allt vanligare. Enligt Google utförs redan nu runt 20% av alla sökning via röst istället för att sökfrågan skrivs in. Detta är relativt nytt, men det tros göra att sökfrågorna blir längre och att de allt mer går åt att vara en fråga.
  5. Användarupplevelsen i fokus. När användaren besöker din webbsida ska det vara lätt att hitta och lätt att navigera på sidan. Detta gäller även inom en artikel där tydlig struktur ökar sannolikheten för att besökaren ska läsa hela artikeln och således stanna längre på sidan.
  6. Sidans hastighet. Dagens besökare har dåligt tålamod och redan efter två sekunders väntan så ger en stor del av besökaren upp och överger din webbsida. Säkerställ att din sida laddas snabbt (även utan fiber) och ta bort tunga filer och onödiga javascript från din webbsida.
  7. Unikt innehåll. För att Google ska gillar ditt innehåll så måste det anses vara unikt och särskilja sig från konkurrerande sidor. Fuskar du och kopierar texter så kommer du att straffas med sämre eller utebliven ranking. Skriv dina egna texter så att de blir unika.
  8. Länkar från externa sidor. Försök att få andra sidor inom samma område att länka till dig. Länkar från sidor med högt förtroende hos Google smittar av sig till dig och ger dig en boost i sökresultatet.
  9. Installera SSL. Om du inte redan gjort det så säkerställ att din sida har uppdaterats till https, dvs en säker anslutning. Sedan en tid tillbaka så markeras webbsidor utan SSL-certifikat som osäkra sidor med en varning i browser och i sökresultat.
  10. Optimera även dina bilder. Även bilderna på din webbsida hjälper sökmotorn att förstå innehållet. Namnge bilden efter ditt nyckelord. Bildstorleken bör också optimeras så att den inte är större än nödvändigt så att laddtiden optimeras. Alla bilder bör även ha en alt-text.
  11. Hamna över sökresultatet. Idag har Google även en del positioner över det vanliga sökresultatet, s.k. position noll. Här lyfter Google fram citat och snabba svar på eventuella frågor.
  12. Interna länkar. Genom att länka till utvalda sidor inom din egen webbsida så visar du Google vilken sida som är viktig. Ju fler interna länkar desto viktigare sida, men tänk på att länken ska vara relevant i sammanhanget. Interna länkar mellan olika artiklar inom samma kategori är bra för din sökmotoroptimering.
  13. Sociala signaler. Länkar från sociala medier räknas generellt inte som en ranking faktor. Däremot ger det positiva sociala signaler. En sida som delas mycket och där mycket trafik genereras från olika sociala media plattformar ger en signal till Google om att innehållet är intressant.

Att tänka på avseende sökmotoroptimering

Stressa inte, utan ta det lugnt och se det långsiktigt. Börja med grunderna och ha tålamod.

Vill du lära dig mer om sökmotoroptimering så kan jag rekommendera dig att följa Moz.com eller Neil Patel.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Syftet med din text är viktigt för SEO