Keymetrics

Software AG har ny approach för den nordiska marknaden

Digitaliseringen påverkar många företag, även de som jobbar med digitalisering. Vi träffade Daniel Eliasson, VP Nordics på Software AG, för att höra om deras nya ekosystem-approach.

Software AG har funnits i över 50 år och har sedan starten fokuserat på att hjälpa företag att få ihop olika datakällor. Tack vare de senaste årens snabba utveckling är deras tjänster mer efterfrågade än någonsin. Nu tar de steget för att bli ännu mer relevanta för sina kunder.

Daniel Eliasson är VP Nordics på Software AG, och öppnade dessutom deras Innovation Tour som i förra veckan gjorde nedslag i Stockholm. Under eventet presenterades bland annat Software AGs samarbeten med ledande teknologiföretag såsom Microsoft, Dell, Adobe och Siemens. Enligt Daniel är detta ett strategiskt drag av företagets VD Sanjay Brahmawar för att bygga fungerande ekosystem kring Software AGs plattform och därmed addera mer värde för kunden.

Målet är att bygga broar mellan olika företagslösningar, så att kunder sömlöst kan samla ihop, exportera och analysera data mellan olika applikationer och plattformar för att fatta bättre affärsbeslut, säger Daniel.

Jag kan dock inte låta bli att fråga varför företag fortfarande kämpar med samma saker. Vi har pratat om digitalisering och att riva datasilos i massor av år nu, och Software AG har jobbat med dessa frågor sedan mainframe-tiden. Vad är egentligen problemet?

Problemet är att det inte är samma problem idag som tidigare, svarar Daniel. När vi idag ser framväxten av automatisering genom AI och machine learning så ställs nya krav. Det handlar inte längre om att bara samla ihop allt i data lakes. Idag måste du kunna exportera rätt data, i rätt format och dessutom så gott som omedelbart för att kunna analysera och fatta beslut så nära realtid som möjligt och möta kundernas förväntningar.

Det hela underlättas heller inte av att vi idag får allt fler enheter, appar och molnlösningar som gör att data är utspridd på flera olika platser, säger Daniel. IoT-enheter gör att mängden data som flödar ökar extremt mycket, samtidigt som många företag har en hybrid-lösning för sin fillagring (egna servrar, ofta i kombination med flera olika molnleverantörer). Detta skapar ett hyperintegrationsproblem och allt fler företag efterfrågar en universallösning som kan få ihop allt och skapa en skalbar och flexibel arkitektur som stödjer bolagets förmåga.

Men detta är bara första delen av problemet, fortsätter han. Steg två är att dra rätt slutsatser av informationen. På Software AG tror vi inte att lösningen är att endast anställa fler data scientists. De besitter viktig kunskap kring data och hur man tränar modeller, men de är en bristvara och kommer därför inte lösa företagens problem på bred front och på lång sikt. Snarare måste vi se till att de kunskapsarbetare som finns på olika platser i företagen får tillgång till verktyg som ger dem liknande förmågor som en data scientist, utan att kräva massor med ny kunskap. Vårt mål är därför att demokratisera AI. Genom att skapa intuitiva gränssnitt kan de som förstår verksamheten bäst även snabbt kan fånga trender, se samband och bygga modeller i systemen. På så sätt kan företagen se till att kunskapen lever kvar i företaget genom allt smartare system som hjälper medarbetarna att fatta rätt beslut snabbare.

Men det måste väl kräva en hel del utbildning? Frågar jag.

Visst kommer nya system alltid att kräva viss utbildning för att en person ska kunna använda dem, säger Daniel. Men vårt mål är att göra systemen så intuitiva att utbildningsinsatserna som krävs är mycket små och lätta för företag att hantera. Lite som när Apple lanserade iPhone. Gränssnittet var så intuitivt att det endast krävdes mycket lite information för att människor världen över skulle kunna använda dem. Idag strävar alla mjukvaruföretag efter att skapa liknande system som människor enkelt kan förstå och börja arbeta med, och där ligger vi långt fram. Exempelvis kan vår lösning TrendMiner hjälpa industriföretag att snabbt och enkelt adoptera IoT på bred front med existerande personal och resurser.

Så vad är hemligheten bakom Software AGs framgång? Blir min sista fråga.

Jag tror svaret delvis ligger i att vi försöker arbeta nära våra kunder hela tiden. Vi förstår deras strategier, målsättningar och utmaningar och kan på så sätt hjälpa dem med vad de behöver. Vi utvecklar mycket tillsammans med våra kunder. Vår Innovation Tour är ett exempel på hur vi försöker samla både befintliga och potentiella kunder för att se vad som är vårt nästa steg. Allt för att snabbare och bättre hjälpa företagen att komma vidare i sin digitaliseringsresa. Vi ger helt enkelt företagen en konkurrensmässig fördel genom att de kan få ihop sina olika datakällor snabbare och sedan dra rätt slutsatser av all data.

Jag tackar Daniel för hans tid, och önskar honom lycka till på den fortsatt touren.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg: I bråket om TV4 är alla förlorare