Keymetrics

Se hit alla mätintresserade för nu ska UKOM upphandla

En av de mer respekterade JIC:arna i världen är UK Online Measurement (UKOM. Och när de upphandlar nya mätleverantörer och system bör alla ta sig en titt.

Visst är de inte längst fram vad det gäller möjlig teknik och visst är de inte störst till mankraft men när de väljer så blir det ofta stabilt och mätningar som löser branschens största frågor.

För sina nuvarande mätningar har de Comscore. Här kan några höja på ögonbrynen då Comscore inte bara har problem med det ekonomiska i sitt bolag utan också mäter med tredjepartskakor, som vi alla vet blockeras.

Men Comscore har varit UKOMs leverantör sedan 2012 och det är mer på senare år som mätningarna hos Comscore börjat svaja. Idag står masten i princip horisontell och det ska nu UKOM hantera med en ny upphandling.

När UKOM frågar så svarar de stora

När offertförfrågan går ut från UKOM så vet man att den kommer att ställa ordentliga krav på mätleverantörerna. Och det ska bli mycket intressant att se vad som poppar upp den här gången.

Upphandlingen ska vara klar 2021 och då ska en ny leverantör ta över, om nu inte Comscore vaknar upp och reder sina mätningar. Och är kanske just en ny upphandling från UKOM som krävs för att vissa mätleverantörer, som Comscore och Nielsen, ska äntligen vakna upp och ta tag i sina föråldrade mätmetoder.

Visionen från UKOM är att den nya leverantören ska kunna hantera mätningar på alla plattformar, cross-device samt verifiera målgrupper som tagit del av kampanjer online.

Upphandlingen publiceras om några veckor.

Så här tycker jag

Dagens mätningar är svaga. Kakorna som man en gång kunde (nästan) lita på har helt tappat värde. Om du mäter en onlinetjänst idag med trejdepartskakor så är felmarginalen så stor att du kan lika gärna gissa siffrorna. För jättar som Comscore och Nielsen är det här en enorm utmaning då de måste innovera nya mätmetoder för att kunna fortsätta vara relevanta som marknadsvalutor.

Men innovation kräver stora resurser och en uthållighet som marknaden inte har idag. Därför hastar man hellre fram meningslösa siffror som ser bra ut. För så länge annonsörerna får något i handen och tjänsterna ser någorlunda okej ut så är man nöjd, trots att siffrorna är långt från sanningen. Här gäller det för jättar som Comscore och Nielsen att tillsammans våga tänka utanför ramverket som hållit dem i gång de senaste 20 åren.  För visst finns det lösningar om alla omfamnar möjligheten tillsammans.

Vi som skriver artiklarna här på Dagens Analys driver även Karlssons Textbyrå. Om du behöver hjälp med  pressmeddelanden, blogginlägg, katalogartiklar eller andra texter hoppas vi att du kontaktar oss

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Tips: Så här aktiverar du mörkt läge på Instagram