Keymetrics

Rapport om julhandeln 2019 ger hopp för detaljhandeln på nätet

Genom ett kundcentrerat förhållningssätt som skapar förtroende finns det flera områden där återförsäljare och starka varumärken kan utmana sökjättarna om kundernas uppmärksamhet med sina egna hemsidor, visar rapporten Holiday Online shopping 2019

Undersökningen har genomförts i Sverige, USA, Storbritannien, Tyskland, Australien, Belgien, Nederländerna och Luxemburg på uppdrag av Episerver. Den fokuserar på betydelsen av att återförsäljare satsar på sociala relationer i den digitala världen och hjälper konsumenterna när de letar efter varor och tjänster på deras hemsidor.

I Sverige väljer 43 procent av oss digital julhandel, 39 procent föredrar att handla i butik och 18 procent föredrar en mix av butik och e-handel. Det internationella genomsnittet bland de undersökta länderna är 39 procent som föredrar digital julhandel, 36 procent köper julklappar i butik och 25 procent vill handla både digitalt och fysiskt. E-handeln ligger alltså svenskarna extra varmt om hjärtat även när man jämför med andra högt digitaliserade länder.

Allt fler julhandlar senare. I Sverige väntar vi tills veckorna före jul med att börja julhandla. Det förklaras av höga förväntningar på snabb och fri frakt. I genomsnitt är det vanligast att börja julhandla mellan 1-15 december (21 procent), följt av 16-30 november (17 procent). Motsvarande siffror för Sverige är 20 respektive 14 procent.

Internationellt förändrar julhandeln kundernas sökbeteenden då man normalt använder Google väljer man i julhandeln istället att starta köpresan på Amazon. En förklaring kan vara att konsumenterna är mer målmedvetna i sin julhandel och vet vad de letar efter och inte behöver söka fler alternativ. Men detta gäller inte för Sverige, vilket klart framgår av undersökningen. Här dominerar Google med 34 procent som väljer att starta köpresan i julruschen på sökmotorn. I Sverige väljer vidare 24 procent att påbörja jakten på julklappar online på ett varumärkes eller en återförsäljares hemsida.

Undersökningen identifierar områden där konsumenter hellre shoppar online på ett varumärkes webbplats än via en de stora sökmotorerna. Ett sådant område är kläder där 43 procent startar via en återförsäljares hemsida. Konsumenterna tittar också ofta på kläder i en fysisk butik först (25 procent) innan man gör ett digitalt köp.

Rapporten understryker vikten av att hjälpa potentiella kunder som söker sig fram på återförsäljares webbsidor att hitta rätt och därmed öka chanserna för köp. Innehåll och service är de viktigaste särskiljande faktorerna för återförsäljare att hävda sig online.

Andra viktiga resultat från rapporten:

  • E-handlare bör överväga att öka sin sökannonsering för att snabbt hamna i konsumenternas
    blickfång. Sökannonsering har den högsta konverteringsgraden (2,9 procent) av alla trafikkällor.
  • Trafiken från sociala medier till webbplatser som erbjuder ehandel har fördubblats under första halvåret 2019 jämfört med samma period 2018. Därmed öppnas dörren för återförsäljare att vässa sitt innehåll på sociala medier samtidigt behovet av influencers ökar.
  • Majoriteten av de som handlar i samband med storhelger (39 procent) föredrar ehandel, men en tredjedel av dessa (31 procent) förväntar sig möjlighet att göra digitala inköp och hämta dem i butik.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
SAS Institute vill avmystifiera AI och se till att data hamnar i rätt händer för beslutsfattande