Keymetrics

Nutanix vill att fler ska slippa behöva jobba med IT

Nutanix Next event

Inte alla väljer den högteknologiska vägen där ett klick kan göra det som en hel avdelning tidigare utförde.

När vi pratade med Thomas Knappe, Head of IT Operations på Gyldendal, kom artificiell intelligens och automatisering på tal, som det alltid gör när man pratar om IT. Att låta maskiner ta hand om andra maskiner är både fascinerande och lockande. En implementering skulle nämligen frigöra arbetsstyrkan till att göra andra saker, eller inte behövas överhuvudtaget.

Men för många är det ett för stort risktagande som, om det går fel, kan leda till enorma förluster inte bara i leverans utan också i bad will. Så vem vågar hoppa på AI- och automatiseringståget först? Inte Thomas Knappe från Gyldendal, Danmarks största förlag, som valde en mindre riskfylld väg med en hybridlösning från Nutanix.

“Sedan några år tillbaka har vi 90 procent av vår data on-premise med Nutanix hybridlösning. Vi använder även molnet ibland, men bara när det känns rätt och fungerar på det sätt vi vill”, säger Thomas. “Över tid är hybridlösningar dessutom nästan alltid mer kostnadseffektiva”, tillägger han.

Trots att Nutanix kan erbjuda allt från on-premise till allt-i-molnet finns det många företag som behöver något mitt emellan. Där man fortfarande kan åka ut på isen samtidigt som ena handen håller fast i sargen. Hybrida serverlösningar ger trygghet och kontroll, samtidigt som målet om att hantera hela IT-miljön med ett klick, bara är ett klick borta.

“AI och automatisering bidrar till att vi kan slippa tråkiga rutinuppgifter och istället lägga vår tid på spännande projekt och annan viktig infrastruktur”, säger Thomas. Att med endast ett klick kunna hantera all data vore fantastiskt, även om jag inte tror att vi är där riktigt än.

Nutanix är ett av få företag som faktiskt har lösningar för alla läger – de som strävar mot att kunna utför sitt jobb med ett klick och de som vill fortsätta driva sin infrastruktur on-premise. Och det är tur det, eftersom vi lär få leva med manuell hantering ett tag till.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
SurveyMonkey slår kvartalsrekord