Keymetrics

Nu börjar Instagram att dölja likes

Det stora experimentet med att dölja gilla-markeringarna (likes) börjar i kommande vecka på flera marknader i USA.

Bara en del av användarna kommer att se de nya förändringarna. Sen ska det mätas, utvärderas och kanske, kanske rullas ut till resten av oss andra. Det har redan varit några små tester i Japan, Kanada och Brasilien men nu blir det på mycket större skala och på bolagets hemmamarknad.

Enligt Facebook (som äger Instagram) handlar det om vår hälsa, att jakten på gilla-markeringar driver folk på riktigt över bergskanten. Men egentligen handlar det mer om att jämställa varumärken med användare. Idag är det influencers som får all räckvidd och det vill man ändra på genom att ta bort det som håsar och dissar – en gilla-markering.

För marknadsförare blir det med andra ord bättre, om Instagram tar bort likes och för influencers klart sämre. Vi får se under 2020 vad som hände.

Vi som skriver artiklarna här på Dagens Analys driver även Karlssons Textbyrå. Om du behöver hjälp med  pressmeddelanden, blogginlägg, katalogartiklar eller andra texter hoppas vi att du kontaktar oss

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Google Adsense
Google förändrar funktionaliteten med automatiska annonser i Google Adsense