Keymetrics

Ipsos och BBC lanserar egenutvecklat mätverktyg

Mätverktyget har tagits fram i ett samarbete mellan Ipsos och BBC för att förstå hur tittare interagerar med innehållet och tittningar över flera plattformar samt enheter.

Det var under konferensen IAB MeasureUp som BBC tillsammans med Ipsos presenterade sitt nya mätverktyg.

Ipsos is pioneering the passive measurement of broadcast media, that is TV and radio, and on device consumption of content, that is on smartphones, PCs and laptops, on a single source panel, förklarade man för publiken.

Målet har varit att bryta loss data från silos och kunna samköra data för att få en sann bild över den egentliga tittar-resan över alla plattformar och enheter.

Verktyget som heter BBC Compass fungerar med existerande standarder och levererar en ”audience centric measure”.

För att genomföra mätningarna använder man användarnas egna enheter för att passivt mäta deras aktivitet. Med denna metod får de bra engagemang i mätningarna och robust data med hög kvalitet, uppger BBC.

Enligt BBC och Ipsos har man redan idag två år av data och känner att man bevisat att metoden fungerar.

There was a lot of scepticism from the marketplace on whether we would be able to do this, but we now have two years of data in place and have proved that with the right technology and approach, single source measurement panels have a real role in audience measurement globally, kommenterar BBC.

BBC Compass har 2.900 respondenter som ingår i en nationellt framtagen panel och representerar populationen i Storbritannien. Mätningarna utförs som passiv datainsamling med app-baserad mätare, onlinemätare och mobila dagböcker.

Vi som skriver Dagens Analys driver även Karlssons Textbyrå. Om du behöver hjälp med  pressmeddelanden, blogginlägg, katalogartiklar eller andra texter är det bara att kontakta oss.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Disney börjar blockera annonser från Netflix