Keymetrics

Hur skapar man fler arbetsgivare än fler arbetssökande i Afrika?

Folk sitter i långa rader vid piazzan i Addis Ababa, Etiopien och bläddrar fanatiskt i dagens tidningar. Det är dock inte Trumps senaste citat eller inrikespolitiken som intresserar, det är jobbannonserna.

Jag befinner på resa i Östafrika för att studera entreprenörskap och innovation i tre afrikanska länder. Målsättningen är att förstå och kunna dela med mig av insikterna jag får i samtal med studenter, entreprenörer och lärare. Jag vill med dessa artiklar inspirera dig som läsare att se dessa länder som marknader med enorm potential. 

En professor på ett lokalt universitet förklarar att det är många av hans elever som sitter där och letar arbete. Eleverna har alltså avklarat en utbildning på tre-fem år och sitter nu på huk och försöker hitta ett jobb innan någon annan gör det. Egentligen gör vi samma sak i Sverige, men där kan vi sitta i vårt eget rum och söka de hundratals jobb som finns tillgängliga.

Konkurrensen på jobb är stor

Professorn förklarar att många får jobb, cirka 75 procent enligt deras egna siffror. Det var en lättnad att höra. Men trots att de har bra siffror så vill de styra studenterna i en annan riktning. ”Vi vill skapa fler arbetsgivare, istället för fler arbetssökare”.

En stor del av den vuxna befolkningen i Östafrika väljer att inte utbilda sig. Antingen på grund av kostnaden eller för att de måste ta hand om sin familj nu, snarare än senare när de har studerat klart. Det gäller att hitta ett jobb hos en arbetsgivare, bli en försäljare på gatan eller hitta andra kreativa sätt att få in dagslönen.

Att hitta ett jobb snabbt blir svårt med tanke på den stora andelen som sitter och letar igenom dagstidningarna (alla med utbildning). Försäljning är svårt då alla säljer samma produkter (finns endast så många olika leverantörer). Kreativitet? Ja, det är lätt att säga när alla försöker hitta nästa nya grej med de tillgångar man har. Så vad är lösningen?

”Vi försöker skapa de nya innovativa ledare som ska ta de små idéerna och göra de storskaliga”. De flesta som står och säljer på gatorna har inte råd att anställa andra, det räcker knappt till dem själva, alternativt tar de in familjehjälp. Ju fler innovativa entreprenörer som kliver fram ur klassrummen, desto fler kan få arbetsmöjligheter. Istället för att tänka ”hur kan jag klara mig till imorgon?” så är målet att de tänker ”hur kan jag säkra min framtid och hjälpa mina medmänniskor?” ”Hur tar jag internationella företags möjligheter och tillämpar det till en lokal nivå?”.

Fokus på innovation och entreprenörskap

I Östafrika har många universitet börjat inse möjligheterna och vill producera nya innovativa tänkare som kan föra det geografiska området framåt. För varje elev som blir entreprenör och arbetsgivare finns det tusentals fler arbetssökande som letar efter en möjlighet. De som inte har råd eller möjligheten att söka en högre utbildning får ta rygg på de som kan.

En storsatsning på innovation och entreprenörskap har börjat slingra sig genom Östafrika. Universiteten börjar ta in extern hjälp/samarbeten från andra länder i hopp om att hitta det gyllene receptet. Producering av nya entreprenörer som tänker storskaligt jämfört med de entreprenörer som säljer tandborstar på vägkanten är enligt många forskare vägen framåt för dessa utvecklande länder.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Youtube river sina betalväggar