Keymetrics

Gratis onlineutbildning inom konverteringsoptimering

Martin Sundberg, konverteringsspecialist på Viseo

Nu lanserar en onlinekurs i konverteringsoptimering som är framtagen av Martin Sundberg.

Konverteringsoptimering är datadriven marknadsföring där resultaten mäts i antal konverteringar som genomförs på en hemsida. För en e-handel är den viktigaste konverteringen ett slutfört köp. För ett B2B-företag kan en konvertering vara en potentiell kund som fyller i ett kontaktformulär via hemsidan.

Konverteringsoptimering är en viktig del inom digital marknadsföring, men som relativt få behärskar. Det handlar om att på bästa sätt omvandla dina besökare till kunder eller leads. Och med rätt kunskap är potentialen enorm. Teknikerna som vi lär ut i kursen har ökat konverteringsgraden med 50 % upp till 350 % för våra kunder. I grund och botten handlar det om att på djupet förstå dina besökare, och sedan optimera din hemsida utifrån det, säger Martin Sundberg, konverteringsspecialist på Viseo.

I kursen kommer deltagarna få lära sig hur de identifierar var en hemsida ”läcker pengar” i Google Analytics, olika tekniker för att samla in data från besökarna, hur de tar fram hypoteser, samt hur de testar nya varianter av hemsidan.

När vi jobbar med konverteringsoptimering så vill vi förstå vad som gör att vissa besökare lämnar hemsidan utan att konvertera, och vad som kan motivera besökarna att konvertera. För att lyckas med konverteringsoptimering måste man arbeta strategiskt och samla in och analysera data på rätt sätt. Det är detta deltagarna kommer att få lära sig i kursen, säger Martin Sundberg.

Lansering för kursen är senare i november, men redan nu är det möjligt att registrera sig för att få tillgång till kursen före alla andra samt extra videomaterial.

Här ska du klicka för att gå kursen som är gratis.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Facebook vill öka engagemanget i annonser genom att göra dem interaktiva