Keymetrics

Rikta sökannonser till kombinerade målgrupper med Google Ads

Google Ads rullar ut en ny uppdatering som gör att du som annonsör kan rikta sökannonser till kombinerade målgrupper. En game-changer som gör att annonser kan visas för mer exaktare målgrupper än tidigare!

Så här fungerar uppdateringen

Med hjälp av kombinerade målgrupper kan annonsörer använda detaljerad demografi, intressegrupper och remarketing för att rikta sökannonser till specifika målgrupper.

Du kan kombinera tre olika villkor:

Och
Eller
Inte

Hur kan man använda kombinerade målgrupper i praktiken?

Som exempel kan en annonsör rikta sökannonser till användare som besökt en webbplats, inte konverterat, men som söker erbjudanden av en viss produkt.

Denna nya uppdatering innebär stora möjligheter för annonsörer som använder sig av Google Ads för att driva in fler webbplatsbesökare och öka försäljningen.

Kontrollera om du har tillgång till den nya uppdateringen

För att kontrollera om du har möjligheten att skapa kombinerade målgrupper, navigerar du till en befintlig sökkampanj i Google Ads. Klicka sedan på Målgrupper följt av den blåa penn-ikonen:

Kombinerade målgrupper i Google Ads

Klicka sedan på Bläddra. Har du fått tillgång till den nya uppdateringen syns texten Kombinerade Målgrupper på femte plats i listan.

Så här kan det sedan se ut när du skapar kombinerade målgrupper (i detta fall med den tidigare nämnda inriktingen):

Artikeln är skriven av:

Albin Sandberg
SEO-specialist på Adsight
Albin arbetar på den digitala marknadsföringsbyrån Adsight, där han hjälper kunder med allt ifrån SEO och SEM till annonsering via sociala medier. Han är en del av produktionen och har ett övergripande ansvar av att både planera och implementera digitala marknadsföringsstrategier som genererar resultat för kunderna.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Vart tredje leverantörsföretag planerar personligt innehåll