Keymetrics

Det här är viktigast under Black Friday

Svenskar tycker att leveranstid är minst viktigt vid köp online. Däremot är föga förvånande priset viktigast under Black Friday.

Studien genomfördes den 1- 4 november 2019 och har tagits fram av YouGov på beställning av Trustpilot.

Yngre svenskar förväntar sig snabbare leveranser, i åldersgruppen 18-29 år är det 5 procent som rankar leveranstid högt. I ålderskategorierna 30 till 60+ ligger samma siffra på 1-3 procent.

Pris är viktigast för svenska konsumenter

Pris toppar listan, nästan 4 av 10 eller 39 procent uppger att pris är viktigast. Att handlaren kan erbjuda garanti på produkten ligger tvåa (19 %), tätt följt av produktutbud (13 %) och 1 av 10 tycker online omdöme är viktigast (10 %).

Viktigast för svenskar vid onlineshopping:

  • Pris (39 %)
  • Företaget erbjuder produktgaranti (19 %)
  • Produktutbud (13 %)
  • Online-omdöme (10 %)
  • Förtroendemärkning på sajt (6 %)
  • Leveranstid (3 %)

Fler yngre läser kundomdömen online

Yngre är mer benägna att läsa kundomdömen innan de köper en produkt eller tjänst online. Hela 7 av 10 eller 70 procent i åldersgruppen 18-29 år läser alltid eller ofta kundomdömen innan de genomför ett köp. Bland äldre är det dock inte lika vanligt, i åldersgruppen 60+ är det endast 9 procent som alltid tar hjälp av kundomdömen inför ett köpbeslut.

Om YouGov-studien
Studien innehåller svar från totalt 7 161 deltagare från Sverige, Tyskland, Nederländerna, Belgien, Frankrike och Italien.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Här är nya loggan för webbläsaren Microsoft Edge