Keymetrics

De var nere för räkning, men nu är de tillbaka med förnyad energi!

Från att ha varit störst på mobilmarknaden, till att helt försvinna gör nu varumärket Nokia en återkomst inom det finska bolaget HMD, och sätter fokus på nordiska kärnvärden såsom renhet, hållbarhet och enkelhet.

Det finska företaget Nokia hade en period över 40% av den globala mobiltelefonimarknaden, men såg mellan 2010-2013 kraftigt vikande försäljningssiffror och sålde till slut mobiltelefonidelen till Microsoft. I början av 2016 sålde de sedan varumärkesrätten till det nystartade finska bolaget HMD, som genast satte igång med att återskapa det en gång så stolta mobilmärket. En av de första, och mest omtalade lanseringarna, var så klart Nokias storsäljare 3310, som kom i en moderniserad version. Nu, tre år senare börjar HMD åter ta placeringar, och är bland annat det femte största mobilmärket i västvärlden och på tionde plats globalt sett. Jag träffar Sebastian Kåla, Business Manager Nordics på HMD, för att höra om deras nya strategier och satsningar.

De har gjort sin omlansering efter en helt ny strategi, som ägarna i HMD tagit fram för att lyckas på den extremt konkurrensutsatta mobilmarknaden. Lösningen har de funnit i den Nordiska ursprunget, där renhet, hållbarhet och enkelhet står i centrum. Detta innebär i praktiken att de exempelvis jobbar utifrån Googles basversion av Android, utan en massa krångliga specialanpassningar för varje mobiltelefon. På så sätt kan de snabbt och enkelt tillhandahålla uppdateringar för alla sina telefoner snabbare och enklare än någon annan tillverkare (förutom Google själva). Du slipper därigenom alla egenpåhittade lösningar med appar och funktioner som endast ett fåtal användare vanligtvis har nytta av. Det är bara kameraappen och Nokias supportapp som är egenskapade, allt annat fungerar exakt som i Googles egna Pixel-mobiler, och ger slutanvändaren fria händer att själva välja vad man vill ladda ner från Google Play Store.

Att alla deras telefoner fungerar i samma version av Android samt får regelbundna uppdateringar från basmodeller till flaggskepp är så klart mycket attraktivt för organisationer där man kanske har olika telefontyper för olika personer. Att behöva hantera flera olika OS-versioner i sin mobilhanteringsplattform innebär så klart en hel del extraarbete, som man slipper genom HMDs approach. Dessutom innebär det ju att telefonen känns fräsch och uppdaterad längre, vilket i sig blir en miljövinst då det inte finns ett behov av att byta telefon lika ofta.

En annan viktig aspekt för HMD är säkerhet, något som allt fler användare börjat fundera kring. Bland annat har HMD flyttat över den lilla mängd data de samlar (opersonifierad data kring aktiveringar och i vilket land som garantier utfärdats) till servrar i Finland, som har några av världens tuffaste dataskyddslagar, allt för att kunna garantera slutanvändaren att deras användardata är i säkra händer.

De har även satsat hårt på hållbarheten, och då inte bara ur perspektivet att din telefon ska hålla länge och vara ständigt uppdaterad. Deras senaste telefon kommer i en förpackning som är 100% återvinningsbar, och själva telefonen går att återvinna till 96%. Vanligtvis kan upp till 80% av en mobiltelefon återvinnas, så det här är ett stort framsteg.

HMD har i linje med Nokias tidigare approach satsat på en stor bredd av telefoner för att möta många olika behov. Utöver enklare smartphones har man lanserat gamla klassiker såsom den tidigare nämnda 3310 samt ”Matrix-telefonen” 8110, hela vägen upp till flaggskeppstelefoner. Ett resultat av det är att Nokiatelefonerna har ett starkt fäste i Sydostasien, Indien, Pakistan och även i flera afrikanska länder, just på grund av deras förmånliga pris i förhållande till vad man får samt exceptionella batteritid. De har exempelvis en mycket stryktålig telefon med IP68-klassning, och en batteritid på hela 43 dygn, längre än någon tidigare Nokia-telefon.

Under 2019 började HMD etablera sig i USA, en marknad där Nokia aldrig riktigt fick fotfäste. Men nu har man skapat samarbeten med de största operatörerna på den Nordamerikanska kontinenten, så förhoppningsvis går det bättre den här gången.

Det är med andra ord ett helt annat Nokia som vi träffar idag mot för bara fem år sedan, och det är glädjande att se att ett så anrikt varumärke nu får upprättelse. Välkommen tillbaka Nokia!

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Årets söktrender från Google – det här har vi sökt på i Sverige under 2019