Keymetrics

Därför är en hög Bounce Rate inte alltid dåligt

Bounce rate

Bounce Rate är något som vi marknadsförare lärt oss att den ska vara så låg som möjligt. Men är det alltid negativt med en hög Bounce Rate?

Vad är Bounce Rate?

Bounce Rate, eller avvisningsfrekvens som det heter på svenska, är ett tal som mäter andelen av besökarna som endast besöker en sida. I Google Analytics beräknas en avvisning specifikt som en session som utlöser en enstaka begäran till Analytics-servern. Bounce Rate ger en generell bild över hur engagerade besökarna är som hittar in på din webbsida.

Hög Bounce Rate – är det dåligt?

Om du driver en e-handelssajt så är det logiska att du vill ha en låg Bounce Rate. En besökare ska ju i en drömvärld besöka minst produktsida och kassasidan, vilket ger mer än en sidvisning.

Vad händer då om du arbetar mycket med din sökmotoroptimering och aktivt driver trafik genom mer direkta sökfrågor eller servicefunktioner. Tänk dig att en webbsida som säljer slipsar har en artikel på temat ”så knyter du din slips”. Sannolikt besöker du denna sida när du behöver hjälp med slipsknuten och inte när du ska handla. Den sida du besöker löser ditt problem och du besöker därför endast en sida, vilket ger en hög Bounce Rate.

Som webbplatsägare tillförde du en lösning på problemet, vilket Google gillar. Samtidigt byggde du ditt varumärke genom att framstå som en expert på ämnet. Den höga Bounce Raten är i detta fall varken dåligt för dig eller för Google. Har du en sida med många ”lösningar” / ”svar”, eller att dessa sidor står för en stor trafikandel, så kommer hela sajten få en högre Bounce Rate. Bounce Rate måste alltid utvärderas utifrån sidans syfte.

Justera för medvetet hög Bounce Rate

Har du en webbsida med den typ av tips och råd som nämns ovan men en verksamhet som i övrigt strävar efter många sidvisningar eller exempelvis onlineköp så bör du analysera Bounce Rate exklusive dessa sidor. Skapa en rapport i Google Analytics som exkluderar denna faktadel så att du analyserar och tar beslut baserat på rätt data. Om du tänker igenom nyttan av dina olika sidor på webbplatsen så kan du säkert komma på fler sidor som inte bör vara med i utvärderingen av Bounce Rate. Utgå alltid från syftet med den enskilda sidan eller webbplatsen innan du bedömer om Bounce Raten är för  hög.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
TikTok skryter med 500 miljoner aktiva användare