Keymetrics

Cirkeln är sluten för Kantar Sifo med förvärvet av KIA-index

Nu är det klart att Kantar Sifo köper både KIA-index och Poddindex av Sveriges Annonsörer. Och självklart skulle det bli Kantar Sifo, så som de krigat om att äga ”valutan”.

Med köpet blir cirkeln sluten för Kantar Sifo.

Kantar Sifo vill ha monopol

Personerna bakom IAB Sverige kommer också från Kantar Sifo, som nu tvingar fram en revision av Kantar Audit. De har tillsammans med resten av Sifo-gänget länge velat ha KIA-index som en del av Kantar, och idag fick de igenom sin vilja när Sveriges Annonsörer släpper listan till dem. För enligt Kantar Sifo ska alla mätningar och revisioner gå igenom deras bolag, som ett monopol.

Kantar Sifo blev tvingade att dela

Redan i starten av KIA-index stod Kantar Sifo och bankade på dörren. De skulle släppas in och se till att ingen annan fick samma möjlighet. De till och med erbjöd sig att skriva hela regelverket åt KIA-kommittén. Några tyckte det var en genialisk idé medan andra tyckte att valutan då skulle tappa värde om det bara var en leverantör som kunde leverera, och som även författat regelverket. Hela tanken från början var att alla skulle kunna använda regelverket, helt öppet, oberoende och transparent.

Konceptet – alla ska kunna vara med och mäta

Sura miner blev det när Kantar Sifo röstades ned från att vara hovleverantör av valutan i Sverige. Nu blev de istället tvingade att dela den rollen med andra mätleverantörer. Men det var ju det som var det fina med KIA-index, att alla mätsystem som klarade kraven kunde vara med och mäta. Sajterna kunde själva välja vilket system som passade dem bäst, på lika villkor.

KIA-index var nominerad för ”President’s award” av World Federation of Advertisers år 2013 för sitt koncept som förde annonsörerna framåt. 

R.I.P

När vi nu spolar fram till den 18 november 2019 står det klart att Kantar Sifo och bolagets anhängare äntligen fått sin vilja igenom. Att oberoende mätningar är ett minne blott och att konceptet KIA-index är död.

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Mediekoncernen VK Media börjar sälja bredband