Keymetrics

12 tips för lägre Bounce Rate och högre försäljning

Bounce Rate

Bounce Rate
Bounce Rate

Bounce Rate – 12 tips för lägre Bounce Rate

Bounce rate, eller avvisningsfrekvens som det heter på svenska, är ett tal som mäter andelen av besökare som endast besöker en sida. Bounce rate ger en generell bild över hur engagerade besökarna är som hittar in på din webbsida. Normalt vill du att Bounce Raten ska vara så låg som möjligt, men det beror såklart helt på vilket syfte du har med sidan.

Bounce Rate hittar du i Google Analytics under fliken ”Beteende”.

I denna artikel kommer jag att gå igenom saker såsom; Varför är en låg  Bounce Rate viktigt? Vilka måltal bör man sikta på? Hur kan man sänka sin Bounce Rate?

Ska man alltid sträva efter låg Bounce Rate?

Jag har exempelvis ett par faktasidor som jag regelbundet arbetar med kring sökmotoroptimering, Babyhjälp.se och Gravid.se. Dessa sidor svarar på specifika frågor från besökarna och när besökaren fått svar på sin fråga så lämnar de ofta sidan. Många sidor har därför en hög Bounce Rate utan att det är dåligt. Beroende på sidans omfattning och tiden det tar att svara på frågan så ser man ofta på denna typ av sidor att ”genomsnittstiden på sidan” är högre. Detta är en bra signal för att avgöra huruvida besökaren faktiskt läser och uppskattar innehållet eller inte.

Om man istället tittar på sidor som säljer produkter eller tjänster så vill du att besökaren ska besöka minst produktsida och kassasida, vilket i sig ger mer än ett sidbesök och således en låg Bounce Rate. En hög Bounce Rate vid produkt- eller tjänsteförsäljning tyder normalt på att något är fel. Exempelvis kan webbsidan laddar långsamt, man driver irrelevant trafik eller så är där något annat på din webbsida som får besökaren att vända i dörren.

Lite längre ner i artikeln får du konkreta tips på hur du kan sänka din Bounce Rate.

Varför vill man arbeta för en låg Bounce Rate?

Innan du lägger in en lägre Bounce Rate på din lista över viktiga mål så bör du först analysera och säkerställa att en låg Bounce Rate gynnar din verksamhet. Om du säljer något så är en lägre Bounce Rate säkerligen bättre för dig.

Ofta kan man se ett samband mellan en lägre Bounce Rate och en högre konvertering.

Precis samma korrelation hittar du om du arbetar med leadgenering, under förutsättning att aktiviteten innebär mer än en sidvisning. Har du exempelvis ett formulär eller en nedladdningsbar produkt på din landningssida som leder till en tacksida efter att besökaren tagit genomfört en aktivitet, så bör du sträva efter en låg Bounce Rate (detta kan du även mäta med hjälp av ”mål” i Google Analytics) .

Vad är en bra Bounce Rate?

Att specifikt säga vad som är en bra eller dålig Bounce Rate är i min mening omöjligt. Enligt en studie som genomförts av RocketFuel, så hittar en normal Bounce Rate i spannet 26-70 procent. De publicerade även denna guide över hur man bör tolka resultatet:

  • 25% eller lägre: Något är sannolikt fel
  • 26-40%: Perfekt
  • 41-55%: Genomsnittet
  • 56-70%: Högre än normalt, men det kan vara okej beroende på typ av webbsida
  • 70% eller högre: Dåligt och/eller är något fel.

Riktlinjerna här ovan kan vara hyfsat korrekt för exempelvis en webbshop. Innan du fattar beslut om din Bounce Rate är bra eller dålig så bör du definiera syftet med din webbsida och besökarnas intention. Utifrån det bedömer du huruvida din Bounce Rate är bra eller dålig.

Konkreta tips för att sänka din Bounce Rate

Generellt så är en besökare som stannar länge på din webbplats och som besöker många sidor en bättre besökare. Det är nämligen mer sannolikt att de handlar. Här har du lite tips för att sänka din Bounce Rate och som även kan leda till en ökad försäljning.

  • Korrekt Metadata.
    Säkerställ att din webbsida lever upp till det som din Meta Title och Meta Description lovar. Om besökaren tror att din webbsida handlar om fel sak så kommer de sannolikt snabbt lämna den.
  • Prioritera ”above the fold”.
    Se till att din viktigaste information är högst upp på sidan. Detta hjälper besökaren att veta att du erbjuder den förväntade hjälpen och leder till en högre sannolikhet att besökaren stannar på din webbsida.
  • Mät rätt sidor.
    Är ditt syfte att sälja saker så är det viktigt att du funderar ut vilka sidor det är på din webbplats som leder fram till ett köp. Fokusera på att mäta och optimera dessa för en lägre Bounce Rate så kommer konverteringen på köpet.
  • Gör dina sida snabbare.
    Dagens besökare har ofta dåligt tålamod och en sida som tar lång tid att ladda gör snabbt att besökarna överger din webbsida. Det räcker med laddtider på drygt två sekunder för att en stor andel ska välja att ”studsa” tillbaka till sökresultatet och välja en annan webbsida att besöka.
  • Använd 301-redirect.
    Om du väljer att göra om sidor eller att ändra url:en så ska du säkerställa att du omdirigerar trafiken till den nya adressen. Om inte kommer besökaren till en felsida och det är då lätt hänt att besökaren istället väljer en annan webbsida att besöka.
  • Var strategisk med externa länkar.
    Att länka ut från sin webbsida är i sig inte fel, men om målet är att generera leads så ska du vara försiktig. Se till ditt mål och säkerställ att besökaren stannar kvar på din webbsida. Måste du använda externa länkar så se till att de öppnas i ett nytt fönster.
  • Använd tacksidor.
    Om du har formulär eller action som dina besökare ska ta del utav så kan en tacksida gör att din Bounce Rate går ner. Om besökaren kan ladda ner en e-bok direkt på sidan så löser du besökarens önskan vid första sidbesöket. Om du omdirigerar besökaren till en ny sida för att genomföra nedladdningen så blir din Bounce Rate lägre.
  • Se över mobil- vs desktopanvändare.
    Fortfarande idag finns det webbsidor som är utformade för att se snygga ut på desktop, dvs en vanlig dator. Samtidigt har andelen användare som besöker sidan via en mobil ökat lavinartat. Använd möjligheten i Google Analytics att filtrera din trafik för att se om beteendet skiljer sig åt beroende på från vilken enhetstyp som användaren besöker din sida.
  • Var frikostig med interna länkar.
    Har du andra liknande eller kompletterade sidor på din webbplats så säkerställ att dessa är lätta att hitta för besökaren. Får du besökaren att titta på ytterligare en sida så blir din Bounce Rate lägre.
  • Ha en bra 404-sida.
    En 404-sida är den sida som kommer upp när besökaren kommer till en sida som inte längre finns. Sidan kan vara flyttad eller så kan url-strukturen för sidan ha ändrats. Se till att din 404-sida hjälper besökaren vidare så att de har lätt att söka rätt sida.
  • Ta bort störigt innehåll.
    Om du har många element på din webbsida som uppfattas som störiga så kan detta göra att besökarna lämnar din webbsida. Exempel på detta kan vara, pop-ups, banners, eller mer bilder/text än nödvändigt.
  • Ha tydliga ”Call-2-actions”.
    Gör det lätt för användarna att hitta nästa steg. Vill du att besökaren ska fylla i ett formulär så gör detta lättillgängligt. Vill du att besökaren ska hitta din fysiska butik, så se till så att informationen är lätt att hitta och att det finns tydliga kartor och vägbeskrivningar.

Läs även: Därför är en hög Bounce Rate inte alltid dåligt

Avslutningsvis om Bounce Rate

Bounce Rate är en viktig siffra, men bara om du mäter rätt saker. Med rätt fokus kan du garanterat få högre försäljning genom en lägre Bounce Rate. Stort lycka till.

Författare: Jonny Rosengren

På Dagensanalys.se skriver vi för alla som jobbar med digitala medier och digital marknadsföring. Vi plockar upp trender, skriver om nyheter och delar våra tips och idéer. Häng med genom att läsa Dagensanalys.se!

RELATERADE NYHEER
Två ägg diskuterar: Anslutningsavgifter